ICA Ugglebo - om året 2020 och om framtiden

I december 2020 besökte vi charken, som berättade som sitt stora utbud av både delikatesser, catering, och de populära lunchlådorna. FOTO: Henrik Westberg


ICA Ugglebo hade redan bestämt att Online och Självscanning skulle införas första halvan av 2020, de byggde om butiken och personalen fick gå utbildningar medan den nya utrustningen installerades. Sedan kom Coronapandemin och online-handeln gick från en tjänst till en oumbärlig nödvändighet. 

– Vi skulle smyga igång med online-handeln men det blev en rivstart. Det säger Fredrik Holm, vd på ICA Ugglebo i Ockelbo, när vi går igenom ett annorlunda år, 2020. 

– I januari plockas julgrejerna ner, i fjol förberedde vi för självscanning, vi bytte på plats på godiset och flyttade skepp, berättar Fredrik. 

Sen kom pandemin. 

– Då förstod man att det var på riktigt och inte bara något som hände långt bort. 

– Till en början blev det tomt på hyllorna i butiken och Online tog fart direkt. 

– Det var inte försäljningen som var ett problem för oss, utan vi fick nya riktlinjer och krav och med det regler att efterfölja när det kommer till trängsel i butiken och annat. 

 

Under våren installerades det skärmar i kassorna, stänkskydd och det ställdes upp handsprit. Den behållaren byttes senare ut mot en med automatisk besprutning. 

Fredrik berättar att våren var ganska ”körig”. 

– Jo, även om jag inte har allt för mycket fysiskt arbete blev jag lite hjärntrött. Det fanns ingen tid för återhämtning. 

– Det beskriver personalen i butiken också, att de får släcka bränder och inte arbeta med finliret. 

– Det togs även ut fler sjukdagar och det blev mycket arbete med att få ihop schema. Vid minsta antydan till förkylning ska personalen stanna hemma för att undvika smittspridning. 

I början av pandemin bunkrade kunderna varor. Det gapade tomt bland torrvarorna i butiken och toalettpapperet tog slut hos grossisterna och i butikerna.

– Men den enda anledningen att vi inte kunde beställa hem toalettpapper var ju för att tillverkarna inte hann leverera till grossisterna. Men jag tror det var lite av ett flockbeteende som spred sig över världen och folk ville vara säkra. 

När andra butiker inom handeln gick bakåt och många har fått stänga gick de flesta livsmedelsbutikerna med

ökad försäljning. 

– Försäljningen var positiv. Vi har även ökat kundnöjdheten, det har vi sett i våra undersökningar. 

Medarbetarnas nöjdhet har också gått upp och i den senaste enkäten har de ökat nöjdheten ytterliggare. 

 
 

– Det är fantastiskt roligt. Mjuka värden är viktigt. Inte bara siffror. Jag tycker det är viktigt att ge ansvar, vi är en för stor butik för att jag ska kunna toppstyra. 

– Jag upplever att många vill jobba här länge. Men det är också vanligare på mindre orter, i till exempel Stockholm är det högre personalomsättning. Vi är glada att kunna få behålla personalen längre. 

 

Under 2021 har ICA Ugglebo nya planer 

– Vi har påbörjat och ansökt om bygglov för att bygga ut och bygga in kajen för online-handeln där kunderna hämtar sina varor.

– Där ska byggas förvaring för både frys- och kylvaror och öka tillgängligheten. Det kommer komma igång under första halvan av 2021, även om det finns mycket regler att förhålla sig till. 

– Vi har mellan 50 - 60 kunder om dagen på Online och 200 - 300 kassar att packa per dag därför kommer utbyggnaden underlätta arbetet. 

– Men Online har fungerat bra från början, vi är aktiva och har vi inte en vara försöker vi kontakta kunderna och erbjuda ersättningsvaror om något är slut. 


I ett längre perspektiv berättar Fredrik att ICA Ugglebo arbetar med parkeringsfrågan. 

– Det är för få parkeringsplatser och för trångt. Vi är medvetna om det och vi arbetar med att få till en lösning med kommunen, grannarna och Trafikverket. Men det är snårigt med alla regler och svårt att komma fram till en lösning. 

– Mest är jag ju rädd att det kommer hända en olycka som situationen är nu, där varubilar åker in på den vanliga kundparkeringen, mitt framför entrén. 

– ICA Ugglebo ligger där vi ligger. Men det är också en del i vad Ugglebo som bolag står för, att vi ska vara kvar iOckelbo centrum och vara tillgängliga. Det är viktigt att hålla centrum levande. 

– ICA Ugglebo kommer inte flytta till en lada utanför samhället. 

En elladdningsstolpe är också på agendan, för att kunna erbjuda elbilburna kunder en möjlighet att ladda sitt fordon under besöket. 

– Elektrifieringen är ju något som bara kommer att växa. 

2020 kan sammanfattas som ett annorlunda år. Fredrik minns tillbaka till ett år där möten och personalfester ställdes in och där själva mötet byttes ut till videosamtal. 

– Det är ju fantastiskt vad tekniken erbjuder, men det är inte samma sak som när jag åker och möter kollegor på plats. Fortbildningar för våra medarbetare har också ställts in och vi har inte kunnat ha personalmöten. 

– En del mår ju dåligt av den isoleringen, jag hoppas allt snart återgår till det normala.