ICA Ugglebo - Värt att tänka på i juletider
Ellinor Stenhammar Foto: Henrik Westberg
Det lackar som välbekant mot jul, och med både black friday och andra reor i ryggen ökar antalet paket som levereras. Det är också välbekant att inte enbart tomten levererar paket. I förbutiken på ICA Ugglebo ansvarar Ellinor Stenhammar, och hon uppmanar alla att hämta sina paket så fort som möjligt. Vi gör även ett nedslag i onlineutlämningen.
– Här i förbutiken lämnar vi ut paket från Postnord, DHL, Bring och i entrén står boxarna från Budbee och nere i parkeringshuset står Instabox, berättar Ellinor.
Några saker som är värda att tänka på så här års?
– Ja, som sagt, det är bra om alla hämtar sina paket så fort som möjligt. De ligger som längst 7 dagar, men om en kund har beställt något stort kan paketen vara väldigt skrymmande.
Personalen i förbutiken märker hur antalet paket ökar för varje år.
– Förr hade vi bara Postnord, men idag har vi fler tjänster. En lugn dag i november december får vi cirka 150 paket. Men när det är som mest uppgår det till över 300 paket.
– Det är bra om kunderna är medvetna om att kring 16-tiden kan det bli köer vid utlämningen. Det är förstås många som passar på att hämta ut sitt paket efter jobbet.
– Men bara några timmar senare är det oftast lugnt i butiken.
– Något om också underlättar och snabbar på vid utlämningen är om du som hämtar paket förbereder och legitimerar dig i appen, med bank-id.
Nu under juletiden kommer också leveranser på lördagar.
– Ja, sen 19 november kan du få ett paket hit även på en lördag, så bli inte förvånad om det sker och då är det alltså inte vi i förbutiken som missat ditt paket på fredagen, säger Ellinor och ler.
ICA Online
- en smart köpupplevelse
Under pandemin investerade ICA Ugglebo i sin Online-handel. Det innebär att kunden själv kan beställa varor via nätet, hämta ut i butiken eller få varorna hemkörda. Julia Danberg är säljare vid Online tillsammans med Jessica Hedberg ansvarar de för packningen och utlämningen av alla beställda kassar.
– Under pandemin var alla 80 bokningstider fyllda, men idag en vanlig vecka är det cirka 40 tider bokade. Då är vi fyra stycken i personalen som packar varorna under dagen.
Julia Danberg ger sina bäst tips för den bästa köpupplevelsen.
– Det första du ska göra är att boka en tid för hämtning innan du börjar fylla på med varor. Då vet du att den tiden finns, sedan när du är klar.
– Ett annat tips är att du kan boka så långt som tre veckor framåt. Du kan alltså boka en tid för utlämning, sedan kan du fylla på med varor under de tre veckorna.
– MEN det är viktigt att du då alltid betalar för de varor du lägger till, annars försvinner de efter två timmar. Så om du lägger till en kexchoklad till kassen måste du gå till steget för betalning och betala för att den ska hamna i kassen.
– Sedan kan du alltså återuppta ordern nästa gång du vill lägga till något.
Nu närmar sig julen och Julia och Jessica förväntar sig en liten uppgång i antalet ordrar.
– Vi kan redan nu nämna att efter första januari kommer påslaget på 8% på varorna du beställer online, och som ska täcka vårt arbete, ersättas av en plockningsavgift istället. Det blir tydligare för kunden.
– 79 kronor kommer plockningsavgiften kosta och då blir det tydligare att det går till oss som arbetar med det. Det gör också att de som köper mer vid ett och samma tillfälle gagnas.