ICA Ugglebo bygger om online-utlämningen

Södra Åsgatan i Ockelbo. FOTO: Henrik Westberg


I mitten på mars drog ombyggnationen av ICA Ugglebos, i Ockelbos,  online-utlämningskaj igång. Vi pratar med vd Fredrik Holm om onlinehandelns betydelse och den nya onlineutlämningen. 

I och med pandemins framfart i mars förra året drog ICA Ugglebo också igång sin onlinehandel. Med den kan du som kund enkelt gå in och boka varor för att få dem hemlevererade eller själv hämta ut kassarna vid ICA Ugglebos utlämning. De hade redan från början planerat att starta upp onlinehandeln under förra våren och att det sammanföll med pandemins första våg var en lyckosam slump. 

– Vi har sett hur antalet beställningar ökat och minskat i takt med pandemins vågor, berättar Fredrik. Han förklarar att de packar kassar åt mellan cirka 50 - 100 kunder varje dag. 

– Personalen har gjort ett hästjobb under det här året och de börjar packa kassar från fem på morgonen. 

 

Matkassar är packade. FOTO: Henrik Westberg

 

Mycket snart uppstod behovet av en ny utlämning, den gamla kajen vid personalparkeringen höll inte måttet. 

– Nu kommer vi öka kapaciteten. Det blir mer hanterbart för de som jobbar och parkeringen för kunderna förbättras. Det blir tre parkeringsplatser och möjlighet att ta sig ut även om någon annan står på kö. 

– Parkeringarna kommer ligga i nivå med utlämningen. Längs väggen kommer det byggas en trappa så att den som parkerat på annan plats kan ta sig till utlämningen till fots. 

Fredrik beräknar att det kommer gå fortare att packa för personalen. 

– Lager, utlämning, kylar och frysar och onlineutlämning hamnar på samma ställe. Det blir bättre både för personalen och för kunden. 

– Personalparkeringen kommer i sin tur flyttas till tomten intill, där vi hyr parkeringsplatser. 

 

Online parkering. FOTO: Henrik Westberg




Varför blir det inga utlämningsboxar med kod, som andra butiker haft som lösning? 

– Vi resonerade att det dels kostade för mycket i inköp, en miljon handlade det om, och att de fortfarande krävde mycket av personalen i hanteringen. 

– Vi vill också ha kvar det personliga mötet. Det är viktigt om någon känner sig osäker.

– Sedan har vi även möjlighet till paketutlämning i samband med utlämningen av kassarna. Det går bra att skriva ett meddelande eller kontakta oss när man lagt sin order om man har något paket på posten, då behöver vi kundens signering. 

ICA Ugglebo tar ett påslag på 8% vid onlinehandel och en fast avgift på 99 kr om du som kund vill ha hemleverans. 

– Vi är flexibla och försöker tillgodose de flesta önskemål. Det tar tid för den som packar att få allt rätt och saknas en produkt eller om kunden har speciella önskemål då ringer vi också upp och ställer följdfrågor. 

– Ett tips är att om du vill lägga till något i din order, gör det direkt i påbörjad order istället för att boka upp en ny tid, då kan fler utnyttja de tider som finns. 

 
 

– Det går på full kapacitet just nu. 

Fredrik går igenom många av de fördelar, förutom det uppenbara att slippa gå in i butiken om man inte vill och bekvämligheten att få hemleverans. 

– Det går att sortera favoriter, annonsvaror och handla utifrån recept. Då går det också att bocka av de varor som du eventuellt redan har hemma i skafferiet. 

– Det här passar förstås inte alla och det finns många sätt att handla på. 

Byggnationen beräknas kosta cirka 3 miljoner kronor och kommer stå klart någon gång efter sommaren. 

– Det här är en stor investering och inget som man räknar hem, berättar Fredrik. Men för att det ska bli gångbart i längden måste det göras.