ICA Ugglebo - En ovanlig ICA-Butik
Kenneth Bengtsson (t.v.) Mats Åstrand (mitten) och Fredrik Holm (t.h.) utanför den klassiska Uggleboskylten. FOTO: Henrik Westberg, KUXAGRUPPEN AB
ICA Ugglebo är en unik ICA-butik. Istället för en enskild handlare som äger och driver butiken är det ca 550 aktieägare som på bolagstämman utser en styrelse.
– Huvudsyftet för styrelsen är att tillsätta och avsätta en VD, det är själva grunden, säger Mats Åstrand som är ordförande.
Med i intervjun är, förutom Mats, även Fredrik Holm, VD för ICA ugglebo och Kenneth Bengtsson som arbetat på ICA Ugglebo sedan mitten av 90-talet och han är personalens representant i styrelsen.
Fredrik håller med om att ICA Ugglebo är en unik butik. Som exempel tar han upp sin erfarenhet från andra butiker som han arbetat i.
– ICA är en sammanslutning av fria handlare, och av alla cirka 1400 handlare är det bara ICA Ugglebo och en till som har den här ägarformen och styrelse.
Mats fyller i:
– Styrelsen lägger sig alltså inte i den dagliga driften, utan det är det VD som ansvarar för. Men styrelsen är den ytterst ansvariga när det kommer till de beslut som tagits. Men VD har fullt mandat när det kommer till det som rör butikens drift.
Från början startade ICA Ugglebo utifrån ett behov. Att ge ortsborna bra tillgång till produkter. Det är inget syfte som ändrats sedan starten 1867.
– Syftet är samma idag, förklarar Mats. Butiken är viktig för orten, det går inte att nog understryka. Det är också därför jag själv blev hedrad och stolt när jag fick förfrågan om jag ville bli ordförande för drygt ett år sedan.
– Läget är viktigt, att vi finns kvar centralt så att äldre som bor i centrum lätt kan ta sig till butiken och att alla butiker i centrum får del av kundunderlaget.
Ett handfast exempel på när ICA Ugglebo stödde butikslivet i centrum var under Coronakrisens peak.
– Jag hade idéen att vi skulle köpa presentkort från de olika butikerna runt om, de presentkorten delade vi sedan ut till kunder som fastnade i kontrollen för självutcheckning, säger Fredrik.
– Till det här beslutet hade jag styrelsens fulla stöd och det var ett ovanligt grepp att dela ut presentkort till kunderna i början när självscanningen fanns, att till och med ICA handlarnas förbund hörde av sig med sin uppskattning.
ICA Ugglebo köpte även matlådor av restaurangen på Wij och gav till personalen på Bysjöstrand och till de som arbetar i hemtjänsten i Ockelbo kommun.
ICA Ugglebo tar sin roll i samhället på största allvar. De sponsrar i princip alla föreningar och med utvecklingsstödet som ges ut varje år (läs artikel i förra numret), utser styrelsen vem eller vilka föreningar som ansökt, som får ta del av stödet som uppgår till cirka 30 000 kr.
– Sen nekar vi aldrig någon, som när skolklasser vill ha en matkasse till en utflykt eller liknande, säger Fredrik.
Mats förklarar att det är butikens goda ekonomiska grund som ger förutsättningar att hjälpa till.
– När jag tillträdde som VD, berättar Fredrik. Då var omsättningen strax över 100 miljoner kronor och du, Kenneth, sa till mig att vi kunde öka.
– Ja, det stämmer, säger Kenneth.
– Sedan dess har vi ökat omsättningen med 10 procent.
Kenneth förklarar vad han tror är ICA Ugglebos framgångsrecept.
– Vi har ju växt hela tiden. Det är för att kunderna är lojala. Hittar de inte ett specifikt livsmedel kan vi oftast ordna det genom att beställa hem.
– Vi försöker ha så mycket lokalproducerat som möjligt. Men där ställs vissa krav från ICA centralt som vi följer, vad gäller att livsmedlet ska vara godkänt och att det ska finnas en dokumentation.
– Jag trivs bra i butiken, det är trevliga kunder, bra kollegor, och jag får en personlig anknytning till kunderna.
Kenneths roll I styrelsen är att vara länken mellan personalen och styrelsen.
– Personalen röstar fram den person som de vill ha i den rollen. Jag har varit det i 4 år nu. Jag tar upp personalens frågor och tar även upp vad styrelsen sagt med personalen.
Styrelsearbetet sker med möten 6 gånger per år och en bolagsstämma.
– Det är inget jättearbete, särskilt inte som ordförande, menar Mats. Under mötet presenterar VD hur arbetet fortlöpt sedan sist. Vi avhandlar det som dyker upp och nu sist var det exempelvis försäljning av lokalen Lilla Ugglebo. Sedan tar vi upp framtiden och utmaningar.
Självscanning och online handeln var två investeringar som kom på förslag av VD Fredrik Holm och det togs upp för ett år sedan.
– Det är ju lösningar som tas upp av ICA centralt och sedan kan butiker välja att investera i, förklarar Fredrik. Nu ska vi även införskaffa en kylbil för att underlätta leveranser till hela regionen.
– De båda tjänsterna, online handel och självscanning, kom ju verkligen i rättan tid med Coronan, säger Mats.
– Där måste jag verkligen lyfta personalen, säger Fredrik. De gjorde ett hästjobb under den värsta perioden av Coronan.
– De ställde upp och var flexibla. De kunde packa varor till kundkassar klockan tre på natten. Därför har jag beslutat att de kommer få en engångsbonus på lönen som tack.
Styrelsens uppgift för framtiden att se över hur handeln kommer förändras närmaste 5 - 10 åren.
– Det kan jag nog säga att det är en viktig del, säger Mats. Det sker stora förändringar i samhället och vi måste se över vad vi som butik behöver göra.