Spelrecension - Power Grid
Under de senaste tio åren har jag ofta gått förbi brädspelsavdelningen i olika butiker och ögnat utbudet. Ett spel har ofta stått ut bland de andra — Power Grid. Men av någon outgrundlig anledning har jag aldrig kommit mig för att köpa spelet. Förrän nu. Håller det för mina förväntningar?
I Power Grid axlar du rollen som ett av många energibolag som ska förse städer med el. Det görs genom en rad olika moment i spelet, som alla har sin speciella charm och tjusning.
För en ny spelare kan spelet verka något förvirrande, men efter en spelrunda klarnar det mesta. Börja spela och rådfråga manualen när frågetecken uppstår, det är en devis som är bra att följa vad gäller nästan alla spel.
Spelets grundstruktur är en loop av fem moment. De i sin tur förändras när fas 1 övergår i fas 2 och senare fas 3.
Det första momentet är att räkna ut ordningen för spelarna. I andra momentet auktioneras kraftverken ut. I tredje momentet köps resurser för att driva kraftverken, i fjärde köps städer och i det femte, byråkratin, tjänar spelarna pengar.
Ibland kan det alltså vara ett taktiskt val att inte bygga ut sitt elnätverk, för att få fördelar i resursköpande eller stadsköpande i kommande omgångar.
Turordningen sätts upp och förändras under spelets gång utifrån hur många städer spelaren äger. Ibland kan det alltså vara ett taktiskt val att inte bygga ut sitt elnätverk, för att få fördelar i resursköpande eller stadsköpande i kommande omgångar. Det här är ett djup som framträder allt eftersom jag spelade spelet.
Auktionen är en rolig del av spelet. Här kan det vara fördel att inte vara först ut. Du ska köpa kraftverk, fyra finns till buds men fyra stycken finns även på ”den framtida marknaden” och i draghögen finns fler lockande alternativ, det kan därför dyka upp en riktig raritet för den som är sist på budgivningen. Har du is i magen att buda på något som du kanske inte vill ha, men med avsikten att någon annan köper den? Till en början ter sig auktionen relativt simpel, men med några spelsessioner under bältet kan jag meddela att detta moment kan vara avgörande för spelet.
Spelsystemet för auktionen är väl uttänkt, och det kommer hela tiden bättre och bättre kraftverk på marknaden. Som mest kan du som spelare ha tre kraftverk på hand. I slutet är det den som kan förse flest städer med ström som vinner, därför måste du ha tre kraftfulla elverk för att ha en chans till vinst.
I tredje momentet köps det resurser. Systemet är väl uttänkt, där stor tillgång ger låga priser — men där efterfrågan snabbt höjer priserna. Här kommer en rolig detalj vad gäller spelsystemet: spelturen är nämligen omvänd från den som sattes i moment ett. Om du var sist på auktionen är du först ut på resursmarknaden och du kan köpa resurser som kol, olja, uran eller avfall.
Bra och dåligt med Power Grid
Plus: Varje moment leder till ett spännande taktiskt spel!
Minus: Det blir en hel del huvudräkning - ibland kanske det inte är kul?
Det fjärde momentet går ut på att koppla samman städer, vilket blir dyrare om någon annan spelare redan anslutit sig till staden. Hela spelet går egentligen ut på att kalkylera och investera så pass mycket pengar som möjligt, så effektivt som möjligt — men ändå ha i åtanke vilka fördelar eller nackdelar dina investeringar ger. I det femte momentet tjänar spelarna pengar genom att bränna sina resurser och förse städerna med elektricitet. Ibland kan det ske en avvägning om det är värt att bränna resurser för att ge städer ström för att få in pengar eller om resurserna är bättre att spara till framtida ändamål. Spelet myllrar av sådana små strategiska beslut.
I spelets början är spelet i fas 1. Då är bara de städer som kostar 10 Elektro öppna för handel, endast en spelare kan ansluta till den staden. När spelet når fas 2, då någon köpt sju städer, öppnas städerna upp för två spelare, det kostar mer, 15 Elektro, att ansluta sig som andra spelare till en stad. I sista steget, fas 3, då förändras auktionsmarknaden, bara sex stycken kraftverk återstår då, och det gäller att se över sina strategier. I fas 3 öppnas även möjlighet för en tredje spelare att ansluta sig till städerna, vilket då kostar 20 Elektro.
Slutomdöme:
Power Grid har blivit en favorit i vårt spelgäng. Det har gått varmt, mycket på grund av att det är välbalanserat, att det öppnar upp för olika strategier och du känner hela tiden att det finns en chans att vinna även om du ligger efter i något moment. I slutänden är det den som ger el till flest städer som vinner. Tänk på det. Även om någon avslutar spelet, det vill säga bygger sin sjuttonde stad*, så kanske du ändå vinner för att du kunde ge el till fler städer än den som spurtade över målsnöret. Nåja, det kanske låter rörigt i textform.
Men ni som vill ha en rolig spelkväll med mer djup och fler spänningsmoment än monopol, kommer älska det här spelet.
* Antalet är olika beroende på antalet spelare.