Krönika - Nintendo och konsolen som fostrade en hel generation spelare

Idag är medelåldern för en som spelar tv-spel 30 år. Män som kvinnor spelar. Till grund för detta stora tv- och datorspelsintresse ligger förstås den boom av datorer och tv-spel som kom till Sverige på 80-talet, med namn som Commodore,  Atari,  Amiga och Sega. Men störst av dem alla var Nintendo.

En mörk kontorslokal i början av 80-talet. En svensk i Japan. Sederna är annorlunda, turerna har varit många, underchefer till underchefer har tagit emot företagare från det lilla landet Sverige. Gåvor och artigheter har utbytts. Tillslut är kontraktet skrivet.  Owe Bergsten, och hans företag Bergsala, har blivit huvudimportör av Nintendos produkter, till Sverige, under all framtid! 

Under 80-talet var det bara en konsol som gällde i Sverige om du var en unge med koll. Den hette Nintendo Entertainment System (NES) och släpptes här i Sverige hösten 1986. För oss barn på skolgården hette den kort och gott Nintendo. 

Nintendo - som kan betyda att lämna ens framtidslycka till högre makter (men ingen vet vad det egentligen står för, och tolkningarna är många) - startade som tillverkare av spelkort 1889, och de sålde ”Hanafuda”-kort, kort med blomstermotiv. Men det var grundaren Fusajiro Yamauchis son, Hiroshi Yamauchi, som under 1900-talets andra hälft tog Nintendo från kortföretaget till tv-spelsföretaget vi känner idag. Under vägens gång hade företaget Nintendo sysslat med både spelkort, hotell, taxi, och lasergevärs-skyttebanor.  Deras huvudsakliga inkomst när de började tillverka tv-spel var leksaker. 

Under vägens gång hade företaget Nintendo sysslat med både spelkort, hotell, taxi, och lasergevärs-skyttebanor.

Det var som leksaksdesigner en leende ung man med långt hår gick in till Yamauchi - den beryktat hårda chefen på Nintendo, med ett gäng galgar utformade som olika djur i famnen. Yamauchi tyckte om den unge designern och såg att det fanns något annorlunda i honom. Shigeru Miyamoto var därefter anställd. Det var tur, för annars hade vi inte haft spel som Donkey Kong, Super Mario Bros. och The Legend of Zelda! 

Med varje spel satte Miyamoto en ny standard inom just det spelets genre och ibland skapade han helt nya spel-genrer. Få skulle motsäga att Miyamoto är den störste speldesignern genom tiderna. 

Efter Nintendo 8-bit, NES, kändes vägen utstakad för Nintendo — företaget som räddat en hel bransch från tv-spelskraschen 1984. 

De släppte uppföljare och fortsatte vara ett hushållsnamn. Men konkurrenterna började hopa sig och därför säger man om 80-talisterna var uppväxta med Nintendo, var 90-talisterna uppväxta med en Sony Playstation. Men det är en helt annan historia.


Nintendos nya konsol 2006, Wii, med revolutionerande rörelsekänsliga kontroller.

Nintendos nya konsol 2006, Wii, med revolutionerande rörelsekänsliga kontroller.

Den största succén företaget haft, någonsin, på den stationära marknaden, är konsolen Wii som släpptes 2006 (den sålde över 100 miljoner enheter, jämfört med NES 61 miljoner). Där introducerade företaget — som är kända för sina innovationer — rörelsekänsliga kontroller.

Många är det som har bowlat, spelat tennis och senare kastat frisbee framför teven. 

Den största drivande kraften bakom de nya innovationerna var Nintendos VD Satoru Iwata  Han tog över Nintendos filosofi att folk ska ha roligt när de spelar.  

Satoru Iwata dog i cancer den 11 juli, i år, 56 år gammal. Nu står företaget inför en oviss framtid där försäljningen av deras nuvarande stationära konsol, Wii U, är den sämsta någonsin, och där människor allt mer börjar spela på sina mobiltelefoner. Frågan är om Nintendo har några nya ess i skjortärmen? En sak är säker, de kommer inte sluta att komma med nya överraskningar. 

Tillägg: Nintendo efter 2015

Krönikan ovan skrevs och publicerades ursprungligen i slutet av augusti, 2015. Mycket har hänt sedan dess.

Det tisslades och tasslades länge om vad Project NX skulle vara för något. Många såg Nintendo dömda till att gå i konkurenterna SEGAs fotspår och helt överge hårdvarumarknaden. Parallellerna drogs mellan SEGAs sista konsol Dreamcast i början på 00-talet och Nintendos konsol Wii U vars totala försäljning landade på ynka 13.5 miljoner världen över (att jämföra med de 100 miljoner föregående konsol sålde).

Men Nintendo har en filosofi och det är att hårdvara och mjukvara går ihop. Det har de bevisat genom åren med många olika innovationer och andra experiment (analog styrspak till Mario 64 och pekskärm till den bärbara konsolen DS som möjliggjorde att klappa hundar eller skriva in siffror i Brain Training).

Vad kunde NX vara? Det ryktades om allt från en kraftfull konsol som skulle konkurrera på allvar med Sonys Playstation och Microsofts Xbox, kanske skulle Nintendo satsa på VR (virtual reality med glasögon som helt omsluter spelaren i spelvärlden?

När maskinen avtäcktes i en film på nätet var svaret att Nintendo skulle släppa en hybridkonsol, en konsol som var både bärbar och som lätt gick att ansluta till teven genom att sättas i ett ställ. Namnet blev Switch - som anspelade på att kontrollerna lätt kunde tas loss från konsolens kanter och sättas i en handhållen kontroll när det var dags för spel i tv-soffan. Lika enkelt som en fingerknäppning.

Till dags dato har Switch sålt i 51 miljoner exemplar och den fortsätter att sälja. Nintendo bevisade åter igen att med innovation och bra spel (redan tidigt lanserade Nintendo spel i båda deras mest populära serier Mario och Zelda) kan de nå massorna. Det har bevisats om och om igen, det går aldrig att helt räkna ut Nintendo.