Spelrecension - Talisman

Talisman är ett klassiskt brädspel utvecklat under 80-talet av Games Worshop. Spelet är bäst lämpat för 2-6 spelare, men tillåter fler om önskvärt. Talisman är ett fantasyäventyr där du träder in i rollen som exempelvis sierska, troll, präst, likätare eller krigare. Allt som allt finns 11 karaktärer och alla har samma mål, att erövra härskarkronan och krossa alla motståndare.

Den enda svensköversatta versionen är gjord utifrån andra upplagan av originalet (Target games översatte spelet och gav ut det 1987, först under varumärket Äventyrsspel och senare Casper). Personligen blev jag förälskad i detta brädspel i slutet av 80-talet då jag aldrig skådat något liknande. Innan jag införskaffade mig mitt egna exemplar ritade jag och min bror egna versioner och karaktärer baserade på Talisman. I sitt grundutförande är spelet ganska enkelt att förstå, även om det är skönt att kunna förlita sig på flödesschemat i manualen kring exakt i vilken turordning en runda genomförs.

Brädet består av en yttre, mellre och inre region där spelarna rör sig.

I spelet rör spelarna sig i olika regioner, vilken riktning man går åt är valfritt utifrån ett tärningsslag. Det finns totalt tre regioner, den yttre är störst och minst utmanande. När karaktärerna förbättrat sina värden, genom att ta kol på diverse monster och väsen samt samlat på sig föremål, är man redo att äventyra i den mellersta regionen. Denna når man antingen genom att bygga en flotte eller besegra väktaren. Väl där är det dags att besöka trollkarlen, som ger spelaren en slumpmässig utmaning. När denna är avklarad får spelaren en så kallad Talisman, som man behöver för att kunna passera till spelets slutmål – härskarkronan.
I inre regionen prövas karaktären antingen genom att nyttja sin visdom eller styrka, alla karaktärer har olika förutsättning och väljer den väg som passar dem bäst. Efter att elddalen passeras med hjälp av talismanen når spelaren härskarkronan – med hjälp av vilken man långsamt suger liven ur motståndarna. Hinner någon spelare nå in till härskarkronan då någon befinner sig där uppstår en strid på liv och död mellan de två. Du vinner spelet när du har härskarkronan och alla andra spelare är utslagna.

Det finns gott om karaktärer, kort och annat plock i Talisman

Spelet bygger till stor del på slump, det handlar om att få rätt föremål och dra rätt kort för att utvecklas. Vissa karaktärer har tydliga fördelar jämfört med andra, antingen i form av startvärden i styrka eller visdom alternativt bra förmågor eller besvärjelser. Till exempel är trollkarlen svårbesegrad då han alltid har besvärjelser på hand och kan attackera med hjälp av sin visdom. Trollets råstyrka och förmåga att regenerera sig gör honom mycket start tidigt. Bland de svagare karaktärerna bör man nämna prästen, som är väldigt svag och inte får lov att använda vapen, även barden är svag men kan med lite tur bli duglig om han lyckas förtrolla ett bra monster som slåss vid hans sida. Talisman brädspelet gjorde stort avtryck, inte bara i Sverige.

Köp spelen

Denna utgåva av Talisman släpptes första gången 2007, och finns fortfarande i handeln.

Spelet har hängt med ett bra tag och har reviderats med nya utgåvor inte mindre än fyra gånger, den senaste revisionen släpptes 2007 och finns fortfarande att köpa. Besök Spelexperten för att införskaffa dig exemplar.

Kuxabladet kommer återkomma med en recension av den nyare utgåvan i framtiden. Till vilken vi innehar samtliga expansioner.