Spelrecension - Ticket to Ride Europe

Ticket to ride Europe är ett fantastiskt spel. Då var det sagt redan i första meningen. Men vill du läsa mer om varför detta spel är fantastiskt får du läsa vidare, när Kuxabladet tar sig an ”Ticket to Ride Europe” i samarbete med spelexperten.com 


Till en början kan spelet verka avancerat och krångligt men inget kan vara längre från sanningen. När du väl lärt dig grunderna (eller lärt ut till nya vid spelbordet) ägnas istället tankeverksamheten åt taktik, strategi och tuffa beslut. 

Grunderna i Ticket to ride är att du bygger järnvägslinjer över kontinenten (i originalet är det över Nordamerika och i denna fristående expansion är det Europa år 1904).

Du har ett antal tågvagnar som du ska placerar ut på sträckor. Sträckorna på kartan har en färg, det kan vara två gula, eller tre röda, svarta och så vidare.

Henrik funderar.

Henrik funderar.

Du får poäng när du exempelvis drar en sträcka med fyra vagnar mellan Berlin  och Warzawa. De adderas till din poängräknare, längre sträckor ger mer poäng. 

För att kunna bygga samlar du tågkort, dessa kan plockas från fem upplagda kort eller från högen, du får plocka två åt gången. När du har ett antal kort i en viss färg kan du använda dem till att bygga sträckan och då placera ut dina tågvagnar. 

I spelets början tilldelas du ett antal biljetter, på dessa biljetter står en järnvägssträcka som det blir din målsättning att anskaffa dig. Du måste spara minst tre av de fem biljetterna som du blir tilldelad i början varav en är en längre tågsträcka värd uppåt 21 poäng i sluträkningen - i Europa-utgåvan delas det alltså ut en lång destination till varje spelare i början av spelet.

När det är din tur kan du följdaktligen göra en, och endast en, av följande handlingar: Bygga en tågsträcka (endast i sin helhet och inte delvis), eller ta biljettkort, eller ta tågkort (för att bygga på din kortlek). 

Det finns även fler saker att göra, men vi återkommer till dem. 

Det börjar se tjockt ut i centraleuropa.

Det börjar se tjockt ut i centraleuropa.

Vad gör då spelet roligt?

Det är flera faktorer. En spänning ligger i att du inte vet vilka sträckor de andra eftertraktar. En spänning ligger i att du vill plocka upp kort för att få möjlighet att bygga — men du kan inte avslöja allt för mycket av vilka färger du är ute efter till de andra spelarna. Det ger små mikrodoser av eufori att lyckas få rätt kort till ditt nästa stora projekt. En tredje kick är att lyckas med en tågsträckning som du har på någon av dina biljetter och är du lite av en sadist är det också roligt att förstöra för andra spelare i deras strävan att förbinda uppenbara destinationer. 

I spelets första stadie visas det ganska snart om det kommer bli en strid på kniven om samma järnvägslinjer eller om biljetterna (och därmed de eftersökta linjerna) spridits ut över Europa. 

Det som skiljer Ticket to Rider Europe mot original Ticket to Ride är förutom det uppenbara; en annan kontinent, möjligheten att bygga järnvägsstationer (du har tre på hand) och till sträckorna tillkommer även färjor och tunnlar. 

Bygga en trevits-sträcka eller ta fler kort?

Bygga en trevits-sträcka eller ta fler kort?

Utan att gå in allt för mycket i detalj ger dessa tillkommande delar ett mer varierat spel, med tunnlar kan en våghalsig spelare lita på turen eller gardera sig med många kort, till färjorna måste spelare medvetet samla på lokomotiv (en slags joker som går att bygga med på vilken färg som helst) och inte strössla med dem i andra projekt. 

Järnvägsstationer kan med rätt avvägning vara skillnaden på vinst och förlust, för med dem kan du binda samman någon annans sträcka med din egen. Men det är välbalanserat, för gör du inte av med stationerna är de värda hela 12 poäng i sluträkningen, så du måste få in mer poäng än så för att tjäna något på att använda dem. 

I spelets mittskede kan det vara dags att åter ta några biljetter (Spänning!). Det är ett sätt att dryga ut poängen, och du har fortfarande tillräckligt många tågvagnar kvar för att hinna bygga eventuella nya sträckor. Har du tur äger du redan sträckorna på de tre biljetter du tar upp och kan casha in poängen direkt. Men har du riktig otur är de redan upptagna av andra spelare och du kommer få biljettens värde i minuspoäng. 

I spelets slutskede gäller det att vara taktisk; att satsa på att få längsta sträckningen, att se över vilka sträckor du eventuellt missat och kan ta igen. När en spelare har två vagnar kvar att bygga med, då går sista rundan igång.