Spelrecension - Carcassonne

I samarbete med spelexperten.com recenserar Kuxabladet brädspel. Nu har turen kommit till en modern klassiker, strategispelet Carcassonne. Carcassonne är ett spel med oväntat djup, där du måste balansera långsiktiga strategier med slumpmässiga möjligheter som dyker upp för stunden. Carcassonne är vansinnigt roligt och har varit ett standardspel under mina spelkvällar sedan jag upptäckte det för åtta år sedan.

I Carcassonne turas spelarna om att lägga ut brickor, som de tar dolda ifrån en hög. På brickorna ä det målat ett medeltida landskap, det kan vara en del av en borg, åker, en väg eller något enstaka kloster. Landskapsbiten ska sedan pusslas ihop med ett liknande motiv på spelfältet (det är enklare än det låter).  Till det kommer också att varje spelare har en rad träfigurer ”Meeplar”. Under din tur kan du också välja att lägga ut en Meeple, i en borg (riddare),  på en väg (rånare), i ett kloster (munk) eller liggande på ett fält (bonde).

Carcassonne kan delas in i ett antal olika spelmoment. Du bör ha ett antal projekt igång, en borg här, en väg där, och du bör även ha i åtanke vad motståndarna tar sig för. Om en motspelare börjar få till ett oroväckande stor borg, ja, då kanske det är dags att sabotera bygget med en illasinnad välplacerad bricka som drar ner på möjligheterna till färdigställande.

Ett av världens bästa spel? Ja, kanske.

Eller är det dags att själv ta över borgen och få majoritet av meeplar i den och därmed snuva motståndaren på poängen? Eller bestämmer ni er för att gå ihop för att kamma hem lika många poäng för att komma ikapp den som leder?

Det finns många möjligheter. Det här leder till att spelare är engagerade även när det inte är deras tur. Ska någon sabotera för dig? Kommer den bricka du så efterlängtad, dyka upp när det är motståndarens tur? Spänningen och glädjen när du sedan själv får vända på en bricka och den vägkrök kombinerad med borgsnutt som du så eftersökt äntligen dyker upp, är oslagbar.

Kort fakta om Carcassonne

• 2 - 5 spelare. .

• Speltiden varierar med antalet expansioner, men i grunden 60 min.

Bra och dåligt:

Plus: Strategiskt, underhållande för både erfarna och nya spelare.

Minus: Behöver en del yta. En husregel kan vara att världen tar slut vid bordsänden eller så får ni flytta om brickorna om världen expanderar åt "fel håll".

Men det gäller att ta vara på sina resurser. Du har bara ett visst antal Meeplar till förfogande och det gäller att ha dem i rotation, men de får inte fastna i ett ofärdigställt projekt allt för länge, då blir du snart omsprungen på poängbrädet. Vilket leder oss till fälten och bönderna.

Bondelivet. När du lagt en Meeple på ett fält ligger den kvar permanent till sluträkningen. Vad är då poängen med en bonde? Jo, för varje färdigställd borg som finns på fältet i slutet får du ett antal poäng. Det kan vara avgörande i sluträkningen och ge många poäng. Taktiken är att du måste lägga ut en bonde vid rätt tillfälle, för tidigt och du kan bli motarbetad och bara få en en enstaka borg på ditt fält och för sent kanske alla möjligheterna att ”bygga in” in sig på ett fält blivit allt för svåra eller helt omöjliga.

I tidigare runda har Henrik byggt till borgbiten med den gula meeplen, i Henriks nästa runda “bygger han in” den med en välplacerad borgbit (som han hade turen att få).  FOTO: KUXAGRUPPEN AB

I tidigare runda har Henrik byggt till borgbiten med den gula meeplen, i Henriks nästa runda “bygger han in” den med en välplacerad borgbit (som han hade turen att få). FOTO: KUXAGRUPPEN AB

Vad är det då som gör Carcassonne till ett så fantastiskt roligt spel? Jag tror det mycket handlar om att varje moment i spelet har något roligt i sig. Det är kul att lyfta en bricka för att se om den kommer passa ett bygge. Det är kul när motståndaren drar fel. Det är spännande när motståndare helt missar dina planer. Ofta känner du att segern varit nära och det blir ofta diskussioner om du  ”bara gjort si eller så” efteråt. Carcassonne är ett spel med många flämtningar, utrop och skrik (av både glädje och förtvivlan).  Ett av världens bästa spel? Ja, kanske.

Expansioner!

Idag finns det många expansioner till Carcassonne som både förändrar reglerna, lägger till element och utökar speltiden.  Expansioner jag aldrig väljer att spela utan och rekommenderar varmt är”Inns and cathedrals”, som introducerar en lite större Meeple som är värd två, och sjöar som dubblar poängen för en vägsträcka.

Och ”Traders & Builders”, som introducerar pjäsen ”Byggaren”, som låter dig bygga projekt snabbare, och även varor som ger en extra dimension i poängjakten.

Det finns även miniexpansioner som Häxan och trollkarlen, Guldgruvor och ”Abbey and mayor” som är expansioner som verkligen förhöjer spelupplevelsen och bör ses som givna inköp

Exempel på en av expansionerna till Carcassonne.