Spelrecension - Smart 10

Först ut i Kuxabladets artikelserie med spelrecensioner är familjespelet Smart 10. Det är ett av de mest populära spelen på spelexperten.com Förväntningarna är på topp i spelgruppen och vi hoppas på en rafflande spelsession. Men kommer Smart 10 leva upp till förväntningarna? 

Spelasken inbjuder till fantasin. Det ser ut som något du gärna vill hålla i och ta i på omslaget. Är det rentav något elektroniskt med knappar som ska tryckas på i rätt stund? Nej, det visar sig vara en liten plastlåda med runda pluggar som dras ut för att se om det svar du givit är det rätta eller inte. En enkel men rolig idé! Smart 10 består alltså av en liten plastlåda, där ark med frågor matas in och du eller ditt lag läser frågan och svarar på alternativen. 

Lättbegripliga och intuitiva regler - det går fort att sätta igång.

Du eller ditt lag får svara på en av de tio svars-alternativen. Det är fem olika kategorier som kan dyka upp; exempelvis att rangordna världens högsta torn (där du ska gissa det högsta 1 till det lägsta 10) eller ”ja och nej” frågor som vilket lag David Beckham har varit eller inte varit med i. På ja/nej frågor gäller det alltså att gissa vad som står under pluggen — vilket många spelare glömde i stridens hetta och bara gissade på ja-alternativet. 

För varje rätt svar får du ta plastpluggen som poäng. Men svarar du fel förlorar du alla intjänade plastpluggar och boxen går vidare till nästa. 

Väljer du däremot att passa och nöja dig med de fyra poängen då kan du säkra poängen på poängräknaren, men då kan du inte heller fortsätta svara på frågorna om boxen skulle komma tillbaka till dig. 

När alla frågor är svarade på eller när alla passat är det dags för ett nytt frågekort. Då är det näste spelares tur att börja svara. 

(Husregel: När vi spelade två körde vi att den som fått mest poäng i föregående runda får välja om den vill börja eller inte)

I de fyra hörnen på lådan sitter det poängräknare och du eller ditt lag väljer en av symbolerna som ni har vid spelets start. 

Jhonny Sjökvist i djup koncentration.


Omdömen från spelgruppen: 

Jhonny: Roligt! Men det var jobbigt att hitta specifika ord, speciellt när vi fick frågan om ”vad mäter enheten” där jag svarade att Hertz mätte ”vågor” och svaret var ”svängning”. 

Vinnarna Mattias och Jenny hade spelat i lag.

Mattias: Lättbegripligt! Jenny: Du måste inte ha kunskap om allt utan kan gå lite magkänsla i vissa kategorier. Mattias: Förpackningen är liten och lätt att ta med sig. Men jag hade gärna sett en lite lyxigare eller mer kvalitativ känsla på lådan. 

Jhonny: Jag håller med om förpackningen. Ett spel som är lätt att ta med sig och spela i exempelvis husvagnen där du ofta inte har så mycket plats. 

Johanna: Gillar att det är enkla regler. Det är lättförstått för alla. Det frammanar vinnarskallen i en! 

Henrik: Det som drar ner betyget är att den eller de som läser frågorna med asken lätt hamnar i en bubbla. Det finns inte mycket för de andra deltagarna att göra om inte de som har frågelådan bjuder in och läser frågor och alternativen de brottas med, högt för alla. Men trots det, roligt! 


I spelets regler föreslås att vinnaren ska nå 30 poäng. Eller 15 poäng för att korta tiden. Men spelets svårighet är oerhört varierande och det beror såklart på frågorna på korten och deltagarnas kunskaper. Därför har jag istället kört med tidsbegränsning och satt en runda på 30 minuter och då spelar det ingen roll om frågorna är för svåra under just den rundan. 

För just ojämnheten i frågornas svårighet kan vara en kritik. Men det beror också, som sagt, till stor del på inriktningen och expertisen hos spelarna. Själv kan jag inget om just nämnda David Beckhams karriär, men för någon annan kan det vara frågekortet där sju raka poäng kammas in — om man vågar! 

För osäkerheten infinner sig snabbt. Själv är jag bra på populärmusik men släppte U2 låten One på 80-talet eller 90-talet? En inte allt för enkel fråga när du har fem poäng på hand som står på spel. 

Känner du dig manad att rangordna världens högsta vattenfall från 1-10 (där 1 är högst) eller säga vilket årtionde nämnda olympiader skedde? Sätta ordningen på alla nämnda Bondfilmer? 

Kritik kan också ges till vagheten i hur svar ska tolkas. Som spelgrupp får ni komma överens om att ha ett jurysystem eller att exakt rätt ord som står under pluggen ska sägas för att få poäng. Båda har sina nackdelar.  Vi började med en jurysystem — där måttenheten Aln visst kunde betyda ”avstånd” men under pluggen stod det ”längd”. Men efteråt kom vi alla överens om att det nog är bättre att köra med exakt ord som står. Men det leder ändå till missförstånd och ovissheten, för  då kan vi inte erkänna att Blue Swede (muntligt svar) blev mest kända med låten ”Hooked on a Feeling” för det står Björn Skifs under pluggen.

Trots denna lilla kritik är Smart10 ett roligt frågespel. Boxen är lätt att ta med sig och det är en stor variation på sätten att svara på och antalet frågor.


Kort fakta om Smart 10: 

• Antal spelare: 2-4 (fler spelare får  bilda lag)

• Frågespel med varierande frågor i fem olika      kategorier. 

• Du svarar på frågor och svarar du fel förlorar du de intjänade poäng du har på hand. 

Väljer du att passa kan du lägga poängen till den permanenta poängräknaren. 

• Kräver inget batteri. 

• Går att köpa tilläggspaket med fler frågor i olika kategorier. 


Bra och dåligt: 

Plus:

Roligt! Enkla regler! Varierande frågor! Frammanar viljan att chansa även om många poäng står på spel. Väcker intresse för frågor. Lätt att ta med sig. Tar ingen stor plats på spelbordet/behövs inget spelbord (Kan spelas i baksätet i bilen, till exempel.) 

Minus:

När någon tar tid på sig och svarar på frågor kan det bli tråkigt för de andra deltagarna. Om du ständigt får svåra frågor när det är din tur kan spelet kännas hopplöst. 

Plastluckan i hållaren är lite krånglig att stänga innan du lärt dig tekniken.


kuxabladetisamarbetemedspelexperten.png

Besök

spelexperten på nätet