En filmhistoriens mästare - 80 år
Den femte januari 2021 fyllde en av filmhistoriens mästare 80 år. Han ligger bakom en lång rad filmer som i de flesta fall kan kallas för mästerverk. Men för många här i Sverige är han okänd, trots att hans Oscarsvinnande film från 2001 gick på bio i Sverige. Jag talar om mästerberättaren och animatören med stort A, Hayao Miyazaki.
Miyazaki bör nämnas i samma andetag som de stora, som Bergman, Kurosawa, Hitchock eller Spielberg. Själv kom jag i kontakt med hans verk 1999, då jag sista året som tonåring flyttade till Ockelbo och lärde känna ett gäng likasinnade.
Då, 1999 hade anime (animerad film från Japan) och manga (serietidningar från Japan) slagit igenom i väst. Jag hade sett klassiska sci-fi anime som Akira (1988) och den stilbildande Ghost in the Shell* (1995). Men nu visade mina vänner en ny titel från landet långt borta i öst.
I Prinsessan Mononoke, som var filmen jag då fick se. följer vi prinsen Ashitaka som räddar sin by från en besatt skogsgud, ett vildsvin, men som själv blir själv drabbad av förbannelsen. För att bli av med förbannelsen innan den växer och förtär honom måste Ashitaka bege sig västerut. Där hamnar han i ett krig mellan järnbruket och skogen. Han träffar San, ett människobarn uppfostrat av vargar.
Det som grep mig i filmen var dels de fantastiska animationerna, de böljande gräsfälten, blå himmel med cumulusmoln som sakta svävar fram, och de magiska skogarna med lavar och mossar. Små detaljer i hur människorna och djuren rörde sig, som gjorde de mer levande än på filmad film. Men dels var det hur historien var berättad och skriven.
Miyazaki är en mästerberättare för i hans världar har skurkarna ett hjärta och hjältarna har en svaghet. Han beskriver utan ord hur det är att vara människa. Som när Ashitaka hamnar i järnbrukets by, och blir omhändertagen av dess invånare, han förstår deras strävan efter ett bättre liv, men också att det skulle bli på bekostnad av skogen och dess invånare. Stora frågor utan enkla svar, en konflikt där bådas sidor kommer fram.
Miyazaki är en mästerberättare för i hans världar har skurkarna ett hjärta och hjältarna har en svaghet.
Men i Prinsessan Mononoke tar Miyasaki fasta på ett ekologiskt budskap, att något går förlorat när vi exploaterar, att vi människor inte mår bra när vi förlorar kontakten med moder jord.
Prinsessan Mononoke är en bra första ingång om du vill ta dig an Miyazakis verk för första gången. Men en kanske ännu bättre och fascinerande film (men de är femmor båda två) är just Spirited Away som kom 2001. I den får vi följa en flicka som blir borttrollad till ett badhus för gudar som drivs av en dam med väldigt stort huvud. Miyazaki tar sig an teman som mod, rädsla, ansvar och nyfikenhet på ett fantastiskt vis. Ja, jag kommer inte förklara plotten i filmen, men jag rekommenderar alla att se den, oavsett ålder.
Studion bakom dessa två mästerverk heter Studio Ghibli och den grundades av regissörerna Miyazaki och Isao Takahata och producenten Toshio Suzuki, 1985, efter succén med filmen Nausicaä of the Valley of the Wind året innan. Studion gör allt från reklam, kortfilmer till långfilmer. Idag är studion en av de mest respekterade i världen och hålls högt av bland annat John Lasseter, grundaren av datoranimationsstudion Pixar.
Min personliga favorit från Studio Ghibli är Miyazakis film Porco Rosso. (1992) I filmen följer vi prisjägaren och före detta stridspiloten efter första världskriget, då han kämpar mot luftpirater och andra i 1920-talets medelhav. När han anlitar en liten flygplansverkstad får han själv möta sina fördomar då mästermekanikern är en ung kvinna. Just det, glömde och nämna, han är förvandlad till en gris, men ändå behandlas han av alla runt om honom som om han är en vanlig människa.
Att huvudfiguren i Porco Rosso är en gris, men att det aldrig förklaras varför, det är en enkel sammanfattning av behållningen av många av Miyazakis filmer. De slutar aldrig att fascinera, för han lämnar många ställda frågor obesvarade, för dig som åskådare att fylla i — efter ditt temperament, din egen visdom eller erfarenhet. Som all stor konst ska göra.
,
Fotnot. Idag är Miyzaki på Studio Ghibli, tillbaka från en tidigare självvald pension. Han arbetar på en film ”Hur lever du?” och till dags dato har de arbetat på filmen i 5.5 år, när den har premiär är ännu osagt.
*Ghost in the Shell har inspirerat filmer som Matrix (1999).
Rekommenderade filmer
Spirited Away
Prinsessan Mononoke
Min granne Totoro
Det levande slottet
Ponyo på klippan vid havet
Porco Rosso
Filmerna ser ni enklast på Netflix.