Bilister bryter mot lagen vid förskola
Det berörda vägpartiet. FOTO: Johan Beijer, KUXAGRUPPEN AB
Under hösten nyinvigdes Wij förskola efter renovering och utbyggnad. Detta gav fler välbehövda förskoleplatser i Ockelbo kommun i en trygg miljö. Men hur är det med trafiksäkerheten runt om förskolan? Kuxabladet har pratat med Hans Ledin, vägfogde i Ockelbo.
– Kartorna från begynnelsen såg annorlunda ut. Vi i vägföreningen hade förslag på att man skulle skilja på hämt- och lämningsparkeringen. Men allt gick i stöpet, markägaren släppte inte till mark.
Tidigare fanns en vanlig vändplan på återvändsgatan Härdvägen, där förskolan ligger. Gatan öppnades upp för att möjliggöra biltrafik till den nya parkeringen längs Bruksvägen. Hans Ledin inspekterade området på eget initiativ och såg att vägen endast var fyra meter bred.
– Jag ringde kommunen och påtalade att det inte skulle räcka för mötande trafik och oskyddade trafikanter i form av fotgängare och cykeltrafik.
– Jag fick ett konstigt svar att förhoppningen var att en smalare väg skulle sänka hastigheten. Vägföreningen krävde 5,5 meter – men det gick alltså inte att få mer än 5 meter på grund av markägarförhållandet.
– Första steget måste väl vara att se till att infrastrukturen fungerar? Trafiken till och från förskolan måste fungera.
Hans Ledin är kritisk till hur lite Ockelbo kommun involverat vägföreningen i processen. Men har sett en förbättring i samarbetet.
Den ursprungligen planen var tänkt att tillåta biltrafik förbi parkeringen längs Bruksvägen ut till Ringvägen. Men då breddningen inte kunde ske längs hela Bruksvägen sattes istället en skylt upp som förbjuder fordonstrafik på vägen. Både personal på förskolan och vårdnadshavare vittnar om att trafiksituationen vid Wij förskola är ohållbar och ibland rent av farlig. Alla bilister följer nämligen inte förbudsskylten. Det finns även en otydlighet som tillåter fordonstrafik till Bruksvägen 18 från Ringvägen infarten, den enda fastigheten längs gatan.
– Vissa bilister kommer fortsätta missbruka genomfarten och Ringvägen får en ökande trafik om inte vägen blockeras för biltrafik, det har jag sagt från början.
– Fastigheten Bruksvägen 18 har nu möjlighet att nå sin fastighet via Härdvägen och behöver inte en infart från Ringvägen.
Problemet kvarstår i och med att det inte finns en gång- och cykelväg från Härdvägen till parkeringen.
– En ny cykel- och gångväg är önskemålet, men idag finns ingen mark att anlägga på. Min åsikt är att en tvångsförsäljning av marken vore skäligt, avslutar Hans.