Full fart för Tempo i Åmot
Heléne Westin och Jenny Ljunggård är butiksansvariga vid Tempo i Åmot. Här visar de upp årets julkorgar. I bakgrunden syns en uggla i trä, vilket är vandringspokalen för Årets företagare i Ockelbo – en titel som innehas av Tempo. FOTO: Henrik Westberg, KUXAGRUPPEN AB
Från ruinens brant år 2017 till det bästa resultatet genom tiderna. Tempobutiken i Åmotsbruk har verkligen haft ett år att minnas. Vändningen gjorde att butiken blev nominerad till och vann utmärkelsen ”Årets företagare” i Ockelbo kommun. Kuxabladet har träffat Heléne Westin och Jenny Ljunggård som är butiksansvariga på Tempo.
– Den utmärkelsen gav oss mycket uppmärksamhet, även på nationell nivå genom Axfood koncernen som äger Tempo, Hemköp och Willys, berättar Heléne.
Vandringspokalen för ”Årets företagare”, som är en uggla utav trä, står väl synlig på charkdisken i butiken.
– Det var roligt att vi vann och kunderna verkar verkligen gilla det, säger Jenny.
Året har annars präglats av coronapandemin och Tempo har gjort sitt yttersta för att alla tryggt ska kunna handla av dem. Ett av initiativen är kostnadsfria utkörningar av mat.
– Vi ser en ökning på 150%, så det är en väldig skillnad.
– Kunderna uppskattar möjligheten och många utnyttjar körningarna; vi har kunder bland annat i Lingbo, Källsjön och Ulvsta, säger Heléne.
Vill man komma till butiken och handla men känner sig otrygg, finns en möjlighet att boka butiken för att handla enskilt.
– Det är fullbokat varje torsdag. Tider finns mellan klockan 8-10, vi släpper max in tre kunder åt gången och man kan även få vara helt själv.
Arbetet kräver givetvis extra resurser och alla fem i personalstyrkan får jobba lite extra.
Efter att ha varit nedläggningshotade 2017 har det hänt mycket. Det positiva resultatet har bland annat gjort att Tempo kunnat installera luftpumpar som skänker ett skönt klimat i butiken på sommaren, man har även målat om fasaden och bytt ut en del panel under hösten.
– När det var kris fick man stå och fundera om vi ens kunde fylla på varor i hyllorna, berättar Heléne.
– Finns det pengar investeras de i butiken, vi är en förening i grunden, säger Jenny.
Det som Jenny och Heléne tror räddade butiken var all publicitet de fick då de gick ut med faktumet att butiken var hotad.
– Kunderna tänkte nog ett varv till. Försvinner vi följer även tjänsterna med paketutlämning, spel, systembolagsombud och bensinpumpen. Alla insåg att det ger så mycket till byn.
Heléne noterade även ett uppsving av kunder nya utifrån, som i sin tur var överraskade över butikens stora utbud – det rör sig inte om någon lanthandel, säger Heléne.
– Det är också glädjande att se att så många av dem fortsätter komma till oss.
Arbetet i butiken trivs de båda med, fyra av de fem anställda bor även i Åmot och brinner extra för sin butik.
– Vi är ett väl sammansvetsat gäng, säger Jenny.
Inför julen erbjuder butiken sin egeninlagda sill och Garants julskinka som av tidningen Expressen utsetts som bäst i test. Inför helgerna finns det även möjlighet att beställa butiksgjorda smörgåstårtor, en tjänst som erbjuds året runt.
– Malin Wikholm drog igång med smörgåstårtorna för några år sedan, det blev snabbt populärt och är efterfrågat.
Man kan även beställa julkorgar med diverse godsaker, det kan vara ett julklappstips till någon.
– Vi brukar ha en julhandelsdag med rabatt, men i år anordnas inte denna på grund av coronan, förklarar Heléne.
– I år har vi istället en rabattkupong i Kuxabladet (se baksidan av detta nummer, red. anm.) som ger 10% rabatt på hela köpet. Alla ska inte komma samtidigt, kom gärna i god tid inför julhandeln.
– Det här är ett sätt att ge något tillbaka till kunderna, förklarar Jenny.
– Saknar ni något i vårt sortiment är vi tacksamma om ni talar om det för oss, avslutar Heléne.