Spelrecension - Diamant

Diamant blev årets familjespel 2018 och även om lådan är relativt liten, är innehållet desto rikare. Är det en skatt jag plockat ner från spelexperten.com s  hylla? Gå vidare in i recensionen för att ta reda på det. 


Speldesignen inbjuder till en gemytlig stämning, illustrationerna gör verkligen sitt till att förhöja äventyrsstämningen.

Speldesignen inbjuder till en gemytlig stämning, illustrationerna gör verkligen sitt till att förhöja äventyrsstämningen.

Grunderna
Diamant är ett enkelt spel. Som en av flera skattsökare (upp till åtta deltagare) är det din uppgift att gå in i grottan och roffa åt dig så många rubiner som möjligt. Men i grottan finns det faror, fällor, och farliga djur, som kan dyka upp när som helst. Är faran framme då du är inne i grottan fortfarande, åker du ut med tomma fickor. 

Spelplanen består av ett litet läger och en plats för grottbrickorna. När spelet börjar går alla expeditonsmedlemmar in i grottan – det första kortet som dras. I vår omgång står det "Fem rubiner" på kortet, som även visar hur grottan fortsätter inåt. I det här exemplet är vi fyra deltagare och alla får därför en varsin rubin, och den femte läggs i grottan (på kortet). Nu har varje deltagare möjlighet att besluta om de går vidare in i grottan eller tar den skatt de samlat på sig och går ut. I det här skedet har inga faror skymtats och det vore därför strategiskt dumt att gå ut. 

Alla visar med ett ”gå vidare in” kort att de fortsätter. Bra. Det kommer nya grottkort med skatter och sådär löper det på. Men plötsligt visas en stor orm på kortet. Det betyder att om det dras ett till ormkort (det finns tre av varje fara), då åker de som är i grottan ut. Nu ska ett viktigt beslut tas av deltagarna. Är nästa grottkort en orm, ja, då har de förlorat allt. Till det kommer också att de som går ut får dela på de rubiner som ligger överblivna längs grottgången. Det blir en avvägning, ska du våga gå in djupare eller kommer du vara den enda som går ut och då få alla rubiner längs grottan, plus dem du har på handen? 

Det är i detta resonerande med sig själv, och en hel del hjärtligt psykande kring bordet, som spelets stora spelglädje ligger. Efter en stunds resonerande visar alla upp sina "gå ut" eller "gå in" kort. Ett roligt moment. 

Farorna 
Några spelare tar sig vidare in och ”spikstocken” dyker upp på ett av korten. Nu är det väldigt hög risk att fortsätta. Men en av spelarna fortsätter in och spänningen är olidlig för alla kring bordet. Ska ormen eller ”spikstocken” dyka upp igen? 

När den andra ormen till slut dyker upp fylls atmosfären av skratt och den siste deltagaren i grottan får, under stor vånda, gå tomhänt till lägret. 

Då plockas ett av ormkorten bort och läggs åt sidan, resterande kort blandas åter igen för grotta nummer två. Det gäller alltså att komma ihåg vilka fällor blir mindre farliga. 

En kista, som du viker ihop av kartong, finns till varje äventyrare med ett klatchigt namn med anspelning på färgen.

En kista, som du viker ihop av kartong, finns till varje äventyrare med ett klatchigt namn med anspelning på färgen.

Artefakter
Artefaktkorten blandas i vid varje ny grotta. I första grottan är det artefakt med värde 5 och sedan (om den inte plockats upp) 5 och 8 i nästa grotta, och så vidare. 

När ett artefaktkort dras tilldelas det inte någon spelare, utan läggs som en del av grottan. Men den som väljer att gå ut ur grottan får ta alla artefaktkort. Haken är att om två eller flera väljer att gå ut samtidigt – då får ingen av dem ta upp några artefaktkort (men rubinerna delas upp som vanligt). Det spelet i spelet, så att säga, där man måste läsa av motståndarna, avväga stunden då det är läge att avvika för att kamma hem största vinning, det är helt enkelt väldigt roligt. 

Rubiner, har jag skrivit hela recensionen, men spelet heter ju Diamant? Ja, diamant är i spelet bara en högre valör, du kan växla fem rubiner till en diamant när som helst under spelets gång. 



Inför varje ny grott-del ska spelaren besluta om den ska fortsätta gå in eller gå ut. Korten läggs upp med baksidan uppåt och sedan när grottan dragits då presenterar spelaren sitt beslut. Roligt!

Inför varje ny grott-del ska spelaren besluta om den ska fortsätta gå in eller gå ut. Korten läggs upp med baksidan uppåt och sedan när grottan dragits då presenterar spelaren sitt beslut. Roligt!

Spelets slut
När den femte och sista grottan stängs är det dags för sluträkning. Rubinerna har spelarna samlat i sin lilla kista, med äventyrarnamnet på. Det är därför svårt att få en överblick vad alla lyckats samla in, det blir en spännande överraskning vid sluträkningen. 

Slutsats 
Diamant är ett väldigt bra familjespel. Vi kring bordet kan nog anses vara brädspelsveteraner vid det här laget, och vi har spelat många mycket mer avancerade spel i våra dagar. Men det är enkelheten och ingredienser som riskkalkyl och mänsklig psykologi som gör spelet Diamant till en väldigt rolig upplevelse, det tyckte alla kring bordet. 


Deltagare

Svante och Donna (lag) 

Jonatan 

Kristina 

Henrik (recensent) 


Diamant - ett roligt familjespel från 8 år och uppåt, med 3-8 spelare. 

Köp det på spelexperten.com