Spelrecension: 7 wonders - är det ett underverk till spel?

FOTO: Henrik Westberg


7 Wonders  (de sju underverken) släpptes 2010. Det har fått en rad utmärkelser genom åren, till den grad att de skryter om att de fått flest av alla på kartongen. Men håller det för vår testpanels hårda krav på djup och underhållning? Kuxabladet testar spelet 7 Wonders i samarbete med spelexperten.com 

I 7 Wonders utvecklar du din stad under tre åldrar. Det gäller att skapa resurser, utveckla sin armé, forska i antikens vetenskaper och få sitt underverk att blomstra. Den som har flest vinst-poäng i slutet av spelet vinner. 

Spelplanen består av en varsin platta som är din antika stad. Där utvecklas ditt underverk i tre steg, och varje steg har en kostnad. 


Första åldern

Byggnader och resurser i staden representeras av kort. Första åldern består av ett antal kort som alla delas ut till spelarna. Vi var fem spelare och leken förbereddes utifrån instruktionerna och delades sedan ut. 

Utifrån den starthanden och din stads-platta ska du bygga en strategi. Det finns många vägar att välja men starten dikteras ofta av vad första delen av ditt underverk kostar. 

Behöver du två stycken malm-resurser för att bygga första fasen i ditt underverk då är det lönt att bygga malmådror när de korten dyker upp. 

När du valt ditt kort lägger du det med ryggen uppåt och när alla valt presenterar var och en sitt kort och hur de betalde för det. Vissa kort (som nämnda malmådern) kostar ingenting att bygga, andra kort kan kosta ett guld eller att du har vissa resurser. 

Har du inte en resurs men någon av dina grannar har det, då kan du köpa resurser av dem vid byggandet för två guld. 

 

En resursstark stad - men spelaren saknar fortfarande "Virke" för att bygga första delen av sitt underverk, men det kan spelaren köpa för 1 guld av spelaren till vänster (om denne har resursern). FOTO: Henrik Westberg

 

Följande kan du göra med korten: du kan bygga ett kort, du kan bygga på ditt underverk eller du kan slänga ett kort i slänghögen och få tre guld från banken. 

Alla överblivna kort skickar du sedan vidare till din granne. Du får nya kort från din högra granne och ny omgång börjar. När alla kort gått runt på följande vis har en blomstrande stad (kort som lagts framför dig) uppstått. 

Regeln säger att när det är två kort kvar på hand väljs ett och det andra slängs i slänghögen. Efter det är det krig! 

 

I tredje åldern blir korten alltmer avancerade. FOTO: Henrik Westberg




Krig

Efter varje ålder utbryter det ett krig. Krigsreglerna är enkla. Har du utvecklat flest arméer vinner du striderna gentemot dina grannar. Vinnaren får 1 vp (vinstpoäng) i första åldern, 3 vp i andra åldern och 5 vp i tredje åldern. Som förlorare får du -1 vp per förlorad strid och blir det oavgjort mellan två stycken delas ingen poäng ut. 

Kapprustningen börjar ofta i smyg och det gäller att ha koll på sina grannar.

Oftast smygs krigets resurser in under ouppmärksamma ögonblick och ofta uppstod det en kittlande spänning om man skulle komma undan med sitt övertag eller om man skulle få möjlighet till att lägga ut ett stridskort i sista minuten för att komma ikapp (eller få övertag). 



Andra åldern 

Under andra åldern delas kort med tvåan på baksidan ut till alla spelare. Kort väljs på exakt samma vis och korthanden skickas vidare — men nu åt andra hållet. 

Korten i den andra åldern är något mer avancerade, kräver fler kombinationer av resurser och antalet kort med rena vinstpoäng ökar i valör. Det går också att bygga vetenskap, och ibland har dessa en symbol på sig som kan fungera som valuta i sig. 

När korten är slut tar striden vid (se ovan) och tredje åldern börjar. 



Skärmavbild 2021-04-10 kl. 15.17.42.png

spelexperten.com

Tredje åldern 

En spelrunda gjorde jag misstaget att inte utveckla några resurser alls, och jag sparade det till tredje åldern tänkte jag. Bara för att snopet inse att tredje åldern inte har några resurs-kort över huvud taget. Här är det bara högkulturella byggnader, vetenskap och arméer som står till buds. Det gäller alltså att ha grundlagt sitt rike i de föregående åldrarna. 

När korten är slut tar sista striden vid och den slutgiltiga poängräkningen börjar. Poängen räknas utifrån ett poängkort där varje poänggivande del i spelet noteras på ett enkelt vis. 

Det finns många kort som har både kortsiktiga och långsiktiga effekter. Exempelvis att du får vinstpoäng för alla kort i en viss färg som dina grannar har eller att du får fler vinstpoäng om du har vetenskapskort av samma sort. Möjligheterna är många och kittlande. 

Slutsats

7 Wonders är ett beroendeframkallande spel där jag ofta fann mig i dilemmat att jag måste välja den ena eller andra resursen. Ju fler omgångar vi spelade desto mer öppnade olika möjligheter upp sig, och vi hann med några omgångar under en spelkväll eftersom varje runda endast tar mellan 30 - 40 min

7 wonders rekommenderas starkt.