Spelrecension - Planets, att leka gud
Årets familjespel 2019 står på menyn när Kuxabladets testpanel tar sig an Planets, i samarbete med spelexperten.com
I planets får du ikläda dig rollen som skapare av en ny värld och binda ihop kontinenter som öken, vatten, natur, jord och glaciärer. Under spelets gång ska även din planet befolkas av diverse djurarter – det är en tävling mellan spelarna som skapar att få djurarterna att vilja populera just din planet.
Det går att vara upp till fyra spelare i planets och alla får ett varsit tolvsidigt klot. På klotet kommer varje spelare under varje runda att fästa en ny magnetisk landbricka som innehåller olika uppsättning av de tidigare nämnda klimatzonerna. Det finns en strategi i att bygga många små regioner av olika slag, eller att satsa på större sammanhängande.
Inför första omgången tilldelas även spelarna ett hemligt kort som visar deras naturliga habitat.
Varje område av detta naturliga habitat som spelaren har på sin planet ger potentiella poäng i sluträkningen.
Men det är minst lika viktigt att attrahera djurarter.
Från och med tredje omgången, av totalt tolv, börjar planeterna befolkas. Varje djurkort har ett villkor för att trivas. Exempelvis kommer maneter att välja den planet som har störst sammanhängande vattenyta, som inte någonstans angränsar till jord. Medan ormar trivs bäst på den planet som har flest ökenområden sett till antalet. Varje djurkort har sin unika dynamik och de är synliga på förhand, vilket möjliggör långsiktig planering. Har flera planeter samma förutsättningar vinner ingen det djurkortet.
I vår testrunda var vi två deltagare och spelade så öppet som det bara gick. Inför att varje landbricka skulle väljas ut talade vi om för varandra vår bästa chans att vinna respektive djurkort som just då stod på spel. I ett mer tävlingsinriktat klimat kan det ta onödigt lång tid för varje spelare att sitta och snurra på de andras spelarnas klot för att räkna ut sina bästa chanser, vilket alltså är helt tillåtet. De andra spelarna har inte mycket att sysselsätta sig med medan de väntar på sin tur att välja och placera landbrickorna.
Ett tidsbesparande tips är därför att spelare bör vara ärliga och utifrån djurkorten berätta vad de i innevarande stund har för möjligheter att vinna kortet.
I sluträkningen får du utifrån ett schema poäng för landbrickor som innehåller områden av ditt naturliga habitat (det dolda kortet som du drog i början av spelet). Du får en poäng för djurkort som är av samma slag som ditt naturliga habitat och två poäng för varje djur från andra habitat.
Varje spelare samlar öppet på sig djurkort under spelets gång, men värdet på dessa beror på spelarens hemliga naturliga habitat. Ganska snart är det uppenbart för de andra spelarna vilka naturliga habitat som varje enskild spelare samlar på och får du ett stort naturligt habitat kan du gå vinnande ur striden under sluträkningen.
Det gick fort att spela en omgång av planets, men det inbjuder även till längre tankegångar samt ställer högre krav på varje individ om man inte är lika behjälpliga som vi var i vår testrunda.
De olika elementen är välgjorda, klotet känns som ett oumbärligt tillbehör för att spelidén ska fungera och inte alls som bara en cool gimmick.
Ett tips till sluträkningen är att plocka av era landbrickor från klotet för att enklare räkna era områden.