Spelrecension - Catan
Catan är en modern klassiker som är både simpelt och djupt. Medan du som nybörjare i unga år kan förstå spelet efter blott en testomgång är det stort nog för att många gånger ha arrangerats SM tävlingar i – och det är inget som händer med rena slumpspel. Vi testar i samarbete med spelexperten.com
Spelet hette från början Settlers of Catan men förkortades till bara Catan år 2015. Det finns en rik fåra av expansioner till Catan, i vårt speltest håller vi oss till grundboxen. Är du en blivande Catan specialist kan det vara idé att satsa på engelska utgåvan från början, då det finns ännu fler expansioner till den och de ej går att kombinera. Spelexperten i Gävle, vår samarbetspartner, saluför spelet på båda språken.
Catan är ett spel för upp till fyra spelare som går ut på att få kontroll över Catan. Rent krasst får du kungadömet om du får ”tio poäng”, vilket sker genom att bygga byar och städer, ha längsta handelsrutten eller största riddarmakten. Varje by och stad ger poäng, likaså vissa av utvecklingskorten. Riddarmakten och handelsvägen är flytande poäng som den spelare som för närvarande leder i antingen flest riddarkort eller längsta handelsväg, poängen flyttas genast över om innehavaren blir passerad av annan spelare.
För att kunna göra något över huvud taget krävs resurser. Spelplanen byggs av brickor vilket gör att den ser olika ut varje gång. Varje bricka förses med ett nummer mellan 2 och 12. De siffror som angränsar till din by eller stad genererar resurser till dig för att kunna utveckla ditt vägnät, bygga nya byar, utveckla städer eller köpa utvecklingskort. Ligger din by exempelvis på nummer 4 och det numret slås med tärningarna får du dra ett resurskort av det slaget. Resurserna som finns är säd, skog, sten, tegel och lamm. Det är fritt fram för spelare att byta resurser med varandra, med det gäller att komma överens om villkoren. Spelarna kan även byta med banken, men då kostar alltid 1 valfri resurs 4 av ett annat slag. Det finns även möjlighet att bygga hamnstäder i vilka man kan byta resurser mer fördelaktigt.
Det finns även en bandit som du får flytta om du slår en sjua med de två tärningarna. Brickan banditen står på producerar inga resurser, så det är av vikt för den drabbade spelaren att bli av med den så snart som möjligt. När du ställer banditen på någons mark får du även dra en av dennes resurser slumpmässigt. Den övervägande risken att slå en sjua gör det farligt att bära för många resurser, har du åtta eller fler resurskort på handen måste du lämna tillbaka hälften till banken om någon rullat sju. Resurskortet riddare är ett annat sätt att flytta på banditen vilket du får göra om du spelar ut ett riddarkort.
Våra testomgångar gav blandade resultat. I första matchen var Pär hårt ansatt av banditen och fick inga resurser alls i stort sett, medan det formligen regnade resurser över Johan – vi båda undrade om spelet verkligen skulle gå så fort att spela? Andra gången såg annorlunda ut och båda spelarna lyckades etablera många städer och bygga längre vägar. Hamnmöjligheterna nyttjades och vi började se fler taktiska möjligheter, som exempelvis att ha två byar angränsande till samma bricka – vilket då ger dubblad resurs. Pär kammade hem segern i parti två, i vilket det var svår brist på lamm – vilket Pär löste genom att byta i sin hamn.
– Kul att man både kan samarbeta och tävla mot varandra, tyckte Inez som gav spelet 8/10.