Spelrecension - Quest for El Dorado

Över julen har vi spelat Quest for El Dorado. I samarbete med spelexperten.com som leverade spelet trots att de hade fullt upp med Black Friday och Julklappsleveranser, tack för det! Vi hade inga förväntningar på spelet — trots att det utnämnts till årets familjespel 2020 — och vi satte oss helt förutsättningslöst ner och körde igång. Håller Guldtärningens "Årets Familjespel" måttet?  För att sammanfatta recensionen i en kort mening, vi förstår varför spelet fått utmärkelsen och spelet gick hett under de kommande mellandagarna.

Enkelhet är ofta underskattat. Att hålla balansen mellan komplexitet och enkelhet är en svår konst. Å ena sidan får ett spel inte vara för komplext om många ska tycka om det. Å andra sidan får det inte vara för banalt, för då tappar många intresset. Quest for El Dorado har en perfekt balans mellan enkelhet och komplexitet. Spelmakarna har gjort goda avvägningar och det märks att spelet gått igenom många tester innan det nått oss spelare.

Quest for El Dorado är i korthet ett kortbaserat spel där du sätter ihop din kortlek med olika expeditionsdeltagare. Alla spelare tävlar om att komma först till El Dorado. Vägen går genom djungler, över vattendrag, över sandslätter och rullstensåsar, genom byar och slutligen står ni vid El Dorados strandbankar.

Varje del av spelbrädet är en enskild hexagon, som kan kombineras hur som helst.

Expeditionsmedlemmarna är kort som du spelar ut i varje runda. I din korthög har du från början tre explorer, en sailor,  och fyra traveler. Du drar alltid fyra kort och utifrån den handen gör du dina strategiska beslut. Du kan välja att investera i nya kort, som är bättre än dem du startar med, eller ta dig framåt. Varje fält på spelbrädet har en ikon som visar vad som krävs för att kunna förflytta sig dit. Till exempel en ikon på en machete betyder att du använder en explorer för att få flytta din pjäs dit. Ibland är det två eller tre ikoner på ett fält, vilket kommer kräva att du investerat i bättre kort för att kunna passera.

På vissa platser och med viss utrustning (kort som du köper och får spela ut när det är din tur) kan du slänga kort permanent (som vi i spelgruppen kallar för att ”bränna kort”). Det är en väsentlig del för att få en bättre kortlek, där sämre kort som du inte längre har nytta av läggs på slänghögen. En mindre hög att dra kort från innebär givetvis att dina bra kort kommer fram oftare.

I nästa runda kan blå gå in i byn med traveller, gå ut i dungeln med explorer och gå ända fram till berget med trailblazer och Jack of all trades kan gå en bit till.

Quest for El Dorado inbjuder till ett högt speltempo och till en stor grad interaktion mellan spelarna.

Quest for El Dorado inbjuder till ett högt speltempo och till en stor grad interaktion mellan spelarna. Du kan till exempel inte handla av alla kort på marknaden, utan bara de som är på nedre raden. Då en viss typ av kort köpts slut på öppnas marknaden. Näste spelare som handlar har då tillgång till alla kort, om spelaren köper något som inte ligger på nedre raden stängs marknaden igen och det kort spelaren köpte placeras på nedre raden. Det kan vara strategiskt klokt att låta bli att öppna marknaden om du märker att spelaren efter dig kan dra nytta av det i något kritiskt skede.

Spelare kan även ställa sig i vägen för andra spelare. Vissa passager på spelplanen har kanske bara en genomfart och ställer du dig där under några spelrundor där du mest ägnar dig åt att handla nya kort, då måste de andra spelarna ta sig ”den långa vägen runt.”

Spelplanen består av ett antal plattor som går att kombinera på många olika sätt. I regelhäftet finns ritningar på några av spelskaparna rekommenderade banor, och med lite tips hur du ska tänka då du sätter ihop egna banor. Det funkar väldigt bra! I spelet finns även grottor där du som spelare kan få ta små plaketter. De har samma funktioner som ett kort och ger fler bonusmöjligheter under spelets gång. Ett tips är att placera grottorna lite avväga då ni designar era banor, på så vis blir det ett beslut spelaren får ta, att gå den korta vägen eller en omväg för att få en potentiell fördel senare.

När en korttyp säljer slut på nedre raden, på linjen,  öppnas marknaden upp för att köpa korten ovanför, när spelaren valt vad den då vill köpa flyttas det ner och täpper till marknaden igen.

När en korttyp säljer slut på nedre raden, på linjen, öppnas marknaden upp för att köpa korten ovanför, när spelaren valt vad den då vill köpa flyttas det ner och täpper till marknaden igen.

Quest for El Dorado har ett enkelt spelsystem, klara tydliga regler och en mycket bra design. Det känns äventyrligt att se de olika karaktärerna och redskapen, som ett läsa en gammal klassisk serietidning.

Eftersom du hela tiden får plocka nya kort när din runda är klar (blanda, vaska och dra igen om leken tagit slut) så har du hela tiden möjlighet att lägga upp nya planer. Det gör att du är redo när det är din tur igen, och spelet stannar aldrig upp. En spelsession kan vara över under timmen.

Quest for El Dorado har ett enkelt spelsystem, klara tydliga regler och en mycket bra design.

Nu har vi hört att det finns en expansion till spelet som vi ser fram emot att sätta tänderna i. Quest for El Dorado är ett perfekt spel för spelgänget såväl som familjen med barn från 10 år och uppåt. Det har verkligen givit oss i spelgruppen mersmak.

Vill ni köpa spelet gå in på spelexperten.com som är en av Sveriges bästa brädspelsbutiker, med sin fysiska butik i Gävle. www.spelexperten.com