Inflation och prissättning på ICA ugglebo

Vi träffar Fredrik Holm, vd Ica Ugglebo, och pratar om matpriser samt butikens arbete under den pågående lågkonjunkturen.

– Inflationen slår mot alla, det gäller även företag. Vi följer samma mönster, berättar Fredrik.

Att matpriserna stigit har inte undgått någon, vi handlar alla mat ofta och visst märks det skillnad i hur mycket eller lite som blir över i plånboken vid månadens slut.

Fredrik Holm, VD ICA Ugglebo

– Allt har blivit dyrare, bränsle och el är andra exempel. Vi följer samma mönster, inpriserna går upp och vi måste kompensera priser, våra försäljningsmarginaler går ner.

Fredrik berättar att butiken inte tagit ut alla prisökningar de behövt för att bibehålla sina egna marginaler.

– Det ingår inte i mitt uppdrag som vd för Ica Ugglebo att det ska finnas x antal miljoner i överskott varje år, ingen individ tjänar mer eller mindre för att butiken går bra. 

– Det har med Ugglebos ägandeform att göra, vi har en styrelse som fattar de större besluten och är en av endast två ica-butiker i Sverige som drivs på det viset, förklarar Fredrik.

Fredrik fortsätter berätta att det är viktigt att butiken ska gå med vinst, för att kunna fortsätta investera, bibehålla sin personal och även sponsra det lokala föreningslivet – vilket man gör med 250 000 kronor årligen.

– Nu går även ett nytt löneavtal igenom och lönerna höjs med 7% under 2 år. 


Löneavtalet förändrades inte under 2022, normalt ligger höjningen på 2-3%. Det måste medföra att löntagarna går back?



– Ja, det är inte optimalt för löntagarna att det gjordes på det viset. Men vi har å andra sidan inte behövt varsla om några uppsägningar, det är många företag som inte hade klarat löneökningarna.

Bland de produkter i butiken som inledningsvis, under våren 2022, ökade mest i pris märks ost, kyckling och ägg. Fredrik minns även att paprikan blev riktigt kostsam en period. Hur mycket kan egentligen en grönsaks prisbild ändras på så pass kort tid?

– Det handlar om tillgång och efterfrågan. Får man exempelvis inte in någon gurka centralt så höjs priserna i butik för att parera så att det inte tar slut.

– Andra exempel på detta som vi är mer vana vid årligen är när färskpotatisen kommer eller de svenska jordgubbarna till midsommar.


– Frukt och grönt är det som tappat mest i försäljning samt det ekologiska sortimentet överlag. Medan godis och läsk har ökat i försäljning.

– Räntan är svår att påverka, men att ändra inköpsvanor kan man göra direkt. 

Anna Halvarsson, försäljningschef, jagar själv bra priser på produkter. 


Fredrik säger att de inte får in prishöjningar i samma omfattning som tidigare, det har mattats av under maj.

– Priserna kommer nog inte gå tillbaka under en lågkonjunktur, de får vi nog vänja oss vid.


Vi besöker även butiken och pratar med Anna Halvarsson, som är försäljningschef på Ica Ugglebo.

– De flesta priserna har krupit uppåt.

För att till viss del kompensera för prisökningarna har butiken satsat mycket på priskampanjer.

– “Lågt pris varje dag” är namnet på en kampanj där vi har fasta låga priser på varor.


– “Sänkt pris” kampanjer är tillfälliga. Det gäller även “Superklipp”, ska vi använda det namnet måste vi ha sänkt priset med minst 25%, förklarar Anna.

Hon berättar även att de är mer aktiva än tidigare med att själva ringa runt till leverantörerna för att söka upp billigare varor.

– Vi följer inte bara Ica centralt utan jagar även bra priser själva. Vi köper större partier och med det kan vi erbjuda bra priser till alla.

Anna hälsar även att butiken kommer att bli mer aktiva på facebook och belysa erbjudanden den vägen.

Fredrik Holm berättar mer om butiken, som de själva kallar Ockelbos lilla stormarknad.

– Vi ska ha bra öppettider, bra service och stort sortiment till förhållandevis låga priser.

– Det är ovanligt att butiker har postutlämning och delikatess under hela dagen till exempel. Den servicen väljer vi att satsa på, det är värt den extra personalkostnaden. Alla dagar i veckan, 8-21.


Anna berättar att även om butiken idag har en högre omsättning så tjänar Ugglebo mindre pengar.

– Vi är väldigt tacksamma för alla kunder. Det är tack vare en bred kundbas vi fortsatt kan behålla all personal och höga servicenivå.


Utvecklingsstöd till Föreningar i Ockelbo kommun

Varje år sedan 2015 har ICA Ugglebo gett ut utvecklingsstöd till sökande föreningar. De senaste åren har Kuxabladet besökt de oilka föreningarna som visat upp sina olika projekt och på det viset fått visa upp sin verksamhet i tidningen. 

2022 fick PRO, Ockelbo Jaktskytteklubb, Friluftsfrämjandet i Ockelbo, Gammelbonings bygdegård Jädraås, SFK Ycklaren och Ockelbo BK/Åbyggeby Landsbygdscenter. 

Och nu i år får

Jädraås Allmänna Idrottsklubb - JAIK, 10 000 kr till att bygga en bastuflotte. 

Åbyggeby I&FK - 10 000 kr som delstöd till digital resultattavla

Ockelbo släktforskarförening- 10 000 kr, verksamhetsstöd. 

Ulvta fritidsförening - 10 000 kr. Till ny stege för flotte i Rännsjön

Ockelbo Expo - 10 000 kr. Verksamhetsstöd 

Här är några av de artiklar där föreningar fått utvecklingsstöd av ICA Ugglebo tidigare år