Spelhösten 2020 - del 2: Kampen om spelarna

Sony Playstation 5 med handkontroll.



Det är sju år sedan det kom nya tv-spel från Microsoft och Sony. När det kommer till datorer och processorer är det eoner av tid. 2019 började det viskas om att de båda aktörerna skulle visa upp nya konsoler. Våren 2020 skulle det visa sig att viskningarna hade rätt. 

Med en  vår som mest handlat om att hålla avstånd och vara försiktig har det förstås varit omöjligt att hålla traditionella pressvisningar inför en månghövdad publik. Därför har företagen hittat andra lösningar. 

Microsoft visade upp sin nya konsol via Tech-tubers (kända Youtube-kanaler om datorspel) på nätet. Sony valde att göra en exklusiv intervju med Wired magazine under våren 2020 för att erkänna att PS5 var på gång. 

Men kvar finns också den sura eftersmaken från E3 2013 då Microsoft gjorde allt fel (läs förra delen på Kuxa.se). Årets avtäckande av konsolerna har därför mer känts som två pokerspelare som gjort allt för att inte röja sina kort på hand i förväg. 

 
Xbox Series X och Series S

Xbox Series X och Series S

 

Först ut var Microsoft som, plötsligt, skickade ut videor där kända Tech-tubers fick besöka Microsofts utvecklingsavdelning och se konsolen för första gången. 

Xbox Serie X visade sig vara ett riktigt kraftpaket där Microsoft inte sparat på krutet. Tv-spel skiljer sig från datorer i att de är designade från grunden till spel. Enkelt uttryckt går det för spelutvecklarna att nå vissa resultat enklare än på datorer. Exempelvis behöver de inte anpassa spelet till en mängd olika systemkrav (en sanning som ska visa sig förändras längre fram i denna berättelse). 

Den stora nyheten med Xbox series X var just råstyrkan — styrkan mäts ofta i enheten Terraflops (en trillion flyttalsoperationer per sekund). — TF är ett sammantaget mått av antalet grafiska beräkningskärnor (CU cores) multiplicerat med den hastighet kärnorna är klockad till i GHz. Series X skulle visa sig klara 12 TF. 

Men Terraflops-måttet tas gärna fram i marknadsföringssyfte. Men eftersom beräkningsstyrkan inte säger något om vilka instruktioner själva processorn eller grafikprocessorn har går det inte dra direkta paralleller mellan TF-värdet och vad som faktiskt kan visas på skärmen. 

Om ni tyckte denna lilla utläggning var i djupaste laget är det inget mot vad Sony valde att visa upp som första inblick i deras kommande konsol. 

Bland annat Tech-kanalen Digital Foundry blev inbjudna av Microsoft att själv sätta samman konsolen.  Se videon på Youtube.

Bland annat Tech-kanalen Digital Foundry blev inbjudna av Microsoft att själv sätta samman konsolen. Se videon på Youtube.

 
 

Varje år hålls ett konvent för spelutvecklare, det heter GDC (Game devolopers conference). Men årets upplaga blev inställd och en av deras huvudföreläsningar skulle visa sig vara Sony - de fick nu sända föreläsningen, tänkt till en teknikinriktad spelutvecklar-publik, på nätet, för alla att se. Chefsutvecklaren Marc Cerny skulle berätta mer om arbetet med Playstation 5. 

Den 18 mars streamade Sony föreläsningen ”Road to PS5”. I en djupdykning, som gick över huvudet på de flesta spelare, beskrev Cerny hur filosofin kring PS5 och arbetet med den sett ut. Men som ett svar på Microsofts Terraflop avfärdade han det som ett giltigt värde på en konsols slutgiltiga kraft. Det visade sig också att PS5 sammantaget skulle uppnå cirka 9 - 10.5 TF - lägre än Xbox series X, alltså. 

Sony belyste istället något som varit ett problem för spelutvecklare de senaste 10 åren. Hastigheten det går att läsa data från själva lagringsmediet. Det går helt enkelt inte att pumpa tillräckligt med information (data) från hårddiskar och SSD i moderna datorer till processorn och grafikkortet. Det är alltså lagringsmediet som är själva flaskhalsen i nuvarande och kommande hårdvara — det tänkte Sony nu ändra på. 

Sonys lösning på detta i PS5 var en egenutvecklad SSD, med en egenutvecklad minnesbuss, med en ny kompressionsteknik. I föreläsningen Road to PS5 gick Mark Cerny grundligt igenom dessa tekniska områden. Lite för grundligt för de allra flesta, och trots att PS5 på detta vis avtäcktes på det mest grundliga vis någonsin, råder det ofta många frågetecken bland många spelare. 

Förenklat kommer PS5 att kunna läsa 9GB data per sekund. Det överstiger vida de snabbaste konsumentdatoerna idag. 

Personligen tror jag Sony är inne på något här. Spelutvecklare har i alla år försökt hitta lösningar för att kringgå den låga läshastigheten. Varje gång din karaktär saktar in för att ta sig igenom en smal skreva, då vet du att den skrevan är där för att spelet måste dumpa datan från området du varit i och hinna läsa in det nya området du strax ska komma till. 

Men Microsoft har med Xbox Series X inte heller sparat på krutet vad gäller läshastighet, även om de "bara" kommer upp i ungefär halva PS5's läshastighet. 

Men precis som med TF-värdet och andra siffror (som läshastighet, processorer, etc) får vi ta propagandamaskinen för vad den är och vänta på riktiga tester från oberoende recensenter. 

Föreläsningen Road to PS5, med Marc Cerny i talarstolen.  Se filmen på Youtube

Föreläsningen Road to PS5, med Marc Cerny i talarstolen. Se filmen på Youtube

FOTO: Mark Decile @markdecile

Playstation 5 valde alltså en annorlunda väg till framtida spelares hjärtan än Xbox Series X. För någon vecka sedan presenterade Microsoft nästa del i sin strategi. En till konsol: Xbox Series S. En mindre kraftfull konsol, utan optisk läsare — där du laddar ner spelen från nätet direkt från Microsoft. Med den konsolen fragmenterar alltså Microsoft sin del av konsolmarknaden och spelutvecklarna måste nu förhålla sig till två maskiner med olika specifikationer. Och eftersom Microsoft även har ambitionen att alla spel på Xbox även ska fungera på PC har de ännu fler hårdvaruvarianter att förhålla sig till. Med det smular de sönder den konvention som rådat - att spelutvecklare kan förhålla sig till en konfiguration och därmed optimera spelet till den hårdvaran. 

Det tar oss till spelen. För det är ändå spelen — mjukvaran det handlar om. På den punkten är det enligt mig, just nu Sony som intagit ledningen med fler exklusiva titlar — men Xbox kommer inte ge upp utan en fajt. 

Dagen efter jag skrev sista stycket gjorde Microsoft ett av de största spelföretagsköpen i historien, värt 7.5 miljarder dollar. Mer om det kan du läsa i nästa nummer av Kuxabladet