SMK Ockelbo: Sveriges mest segerrika motorklubb firar 50 år
FOTO: Henrik Westberg, KUXAGRUPPEN AB
Under lördagen den 9 november firade SMK Ockelbo sitt 50-års jubileum vid Åbyggeby Landsbygdscenter. Kuxabladet närvarade vid festligheterna och mötte tidigare under veckan Bjarne Andersson, ledamot i föreningen och banansvarig vid anläggningen i Langberget, för att ta del av historiken.
Föreningen grundades 1969, men det fanns aktiviteter under formen som Ockelbo Snöskoterklubb även innan.
– Det var aktiviteter mellan åren 1966-68 också. Hälften av dem som var med på den tiden är borta idag. Men 1969 registrerades föreningen under namnet SMK Ockelbo så vi har valt att räkna från det.
Bjarne berättar att han mer eller mindre är en infödd föreningsmedlem då hans pappa Sune Andersson var aktiv.
– Har varit med i styrelsen i närmare 20 år nu, det är svårt att hitta personer som ställer upp. Vi har många medlemmar, men att åka hoj är en sak...
Vi träffar Bjarne i klubbstugan som ligger alldeles intill crossbanan i Langberget. Senaste tiden har Bjarne samlat på sig så många tidningsurklipp, bilder och filmsnuttar som möjligt. Det mesta kommer visas vid jubileumsfesten.
– Sen ska vi sätta samman en historiepärm också. Kommer även göra i ordning papperskopior, det är många som kommer vilja lusläsa detta.
Det är lätt att förstå varför då man börjar skrapa på ytan. SMK Ockelbo har genom åren varit en mycket framgångsrik förening – framförallt var man väldigt dominerande inom skotertävlandet under sena 1960 talet och tidiga 70-talet då man tog hem oräkneliga riksmästerskap.
– Det var många som var aktiva och det fanns mycket kunskap kring skotrar, vilket givetvis kan kopplas till Ockelbos egna skoterfabrik där många av åkarna jobbade. Hela byn var involverade.
Under det sena 70-talet anlades crossbanan och även här utmärkte sig SMK Ockelbo som ett bra lag, även om det inte riktigt nådde samma höjder som skoterframgångarna.
– Jag vet att vi kom på femte eller sjätte plats i lag-SM åtminstone, berättar Bjarne.
Även idag har föreningen ett flertal aktiva som håller toppklass. Av tradition tävlar även åkare från Hamrångebygden för SMK Ockelbo. Ellen Bäcke är skoterässet som är en av de absolut bästa i norden och bröderna Jeff och Jocke Nordin samt Charlie Wiklund har nått framgångar inom Enduro. Den unge Filip Gunnari tävlar också på hög nivå inom motocross.
– Per medlem har vi haft ett fantastiskt snitt på antalet svenska mästare. Det är stort för en klubb på en så liten ort.
En tävling som lockar allt fler tävlande är den så kallade Burkacupen där man tävlar med veteranskotrar, runtom Ockelbo finns oräkneliga antal Ockelboskotrar som längtar tillbaka till tävlingsbanorna.
– Det är lite som folkrace, man kör med sin Ockelbo 300 man hittar i ladan. Närmaste tävlingen sker i Ånge, men vi har planer på att arrangera en tävling även i Gästrikland/Hälsingland distriktet.
SMK Ockelbo erbjuder ett alternativ till ungdomarna i trakten. – Här får man göra allt det där busåkandet som ungdomarna ofta får skäll för. Det uppmuntras till och med, säger Bjarne med ett brett leende på läpparna.
Är det inte farligt att åka hoj och skoter då?
– Den här sporten är ledande inom skydd och säkerhet. Optimeringen av utrustningen pågår hela tiden. De som kör är medvetna om vad de ger sig in i, olyckor händer – men det gör det i alla sporter
Tycker du att det är en dyr sport?
– Du kan hitta en fungerande cykel för 10000, och får även lära dig meka med den. Det är inte svindyrt, men kostnaderna stegrar ju givetvis med ambitionen.
Vi tar en promenad ut till crossbanan där Bjarne berättar om SM finalerna som arrangerades där vid två tillfällen.
– Det var över 1000 besökare men alla fick plats tack vare att ”Langbergs Ingemar” (Ingemar Östlund) ställde upp och tillät parkering på hans ägor.
Bjarnes minnen är många och ännu fler har han fått i arv.
– Där borta har vi nyslingan, den anlades 1982. Då var jag fyra år, berättar Bjarne och pekar.
– Storhoppet är ett annat exempel, det kommer alltid heta så även om fler hopp idag är lika stora.
På jubileumsfesten höll Gunnar Fridlund i mikrofonen. Det visades bildspel och filmer från förr. Med god mat och dryck i goda vänners lag samt ett brett åldersspann bland de ungefär 60 gästerna var det bäddat för en trevlig kväll. Kuxabladet passade på att prata med ett flertal aktiva och tidigare medlemmar ur SMK Ockelbos historia.
Per Arne Pettersson var en av dem som var med från början.
– Tävlingsverksamhet fanns redan 1967 men SMK Ockelbo bildades 1969, och det är från då det räknas. Det blev därefter mer ordnade förhållanden.
– Det var skoterfabriken som gjorde att det gick så bra, jag jobbade där och fabriken ledde helt klart till att det var så många aktiva. Jag var själv med och tävlade lite när det började. 1969 var mitt sista år på skotern.
Tommy Lindgren var som ung en stor talang inom snöskoter och åkte sin första tävling när han var 14 år.
– Jag fick möjlighet att vara med från början, farsan jobbade på fabriken och jag fick tidigt en fabriksskoter.
– Jag blev SM tvåa och har två silver från riksmästerskapet också, min klubbkamrat Tommy Pålsson var snäppet vassare i min klass och var den som vann.
– Min karriär är inget att skämmas för, jag har en massa pokaler där hemma som behöver putsas upp, skrattar Tommy.
Lasse Palm och Sune Andersson. Sune körde för klubben och vunnit tävlingar i division 1 och division 2, och tävlat i lag-SM. Sune var med från början när motocrossdelen inom SMK Ockelbo utvecklades. Lasse minns med glädje 80-talet och den blomstrande ungdomsverksamheten man hade på den tiden.
Charlie Wiklund är en av flera aktiva som kör enduro.
– Jag har kört cross sedan sjuårsåldern och började med 50 kubiksmoped innan.
– Jag kör hela SM serien och har som mål att bli topp tio och få elitlicens.
Jeff Nordin, från Bergby, kör enduro och gillar främst SM tävlingarna.
– Det passar mig bra som gammal crossåkare då det är mer explosiva delar som varvas med transportsträckor.
– Jag gick över till enduro mycket på grund av skador.
Jeff blev nyligen pappa men planerar fortsätta tävla i någon omfattning.
– Kanske börjar jag hjälpa brorsan lite mer framöver istället.
Jocke Nordin är den av endurokillarna som nått största framgångarna. Tillsammans med Charlie och brorsan Jeff blev de tvåa i lagtävlingen. På individuell nivå, i sista deltävlingen av SM, kom Jocke trea och fick gå upp på pallen.
– Det var roligt. Jag kom femma totalt. När jag var liten och började åka fick jag ju ärva en massa grejor av storebror och på den vägen är det, jag har alltid haft Jeff som tränings-kompis.
– Enduron varvar jag med lite cross så man får känna på farten och slipper oroa sig för träden.
– Jag ska åka SM nästa år också och Gotland grand national som jag aldrig testat. Härnäst är det novemberkåsan, ifjol blev det 11,5 timmes körning. Det är ganska extremt, det var bara 18 som tog sig i mål.
Olle Karlsson är en veteran som även han kört en del.
– Medan jag jobbade här var jag med och körde, kanske inte bland de mest framgångsrika men vi var ett härligt gäng.
– Jag kommer ursprungligen från Kiruna, pappa var återförsäljare för Ockelbo skoter och jag var med och levererade den första serietillverkade på julafton 1963.
Olle har efter tiden på Ockelbos skoterfabrik jobbat med många andra stora skoterleverantörer.
Ellen Bäcke behöver kanske ingen närmare introduktion. Ellen slog igenom med dunder och brak med ett SM guld inom skotersporten på seniornivå redan som 16 åring.
–Jag vill vinna fler SM och satsar mycket på nordiska mästerskapet, som jag fick ett silver på i vintras. Drömmen är att tävla i USA och möta de bästa, det handlar mycket om kontakter för att nå dit.
Ellen har även blivit mamma till en dotter som blir två år i januari.
– Det går bra att kombinera men gör det lite krångligare med logistiken. De flesta träningarna sker vid Bruksvallarna, 40 mil bort. Det finns även en träningsbana i Mora som .
Grattis till 50 fantastiska år önskar vi på redaktionen.