Krypa, Gå, Springa... Peka, Klicka - Historien om en spelgenre

Zak McKraken (1988) är journalisten som tröttnat på att hitta på dumma historier till tidningen han jobbar för.  Han vill hellre skriva böcker, hans chef ber honom om en sista tjänst innan han kommer tillåta honom börja jobba på sin roman. Uppdraget är att åka till Seattle och bevittna den tvåhövdade ekorren som terroriserat kampare, på platsen sägs även den första UFO-bevittnelsen ha skett... Zak vill strypa sin chef. Men den natten får han en mystisk dröm om utomjordingar, egyptiska symboler, en karta och flygande mustaschbeklädda maskeradbrillor...

Zak’s resa tar honom runt hela jorden.. ..och faktiskt även ut i solsystemet.

Zak’s resa tar honom runt hela jorden.. ..och faktiskt även ut i solsystemet.

Peka och klicka spel började utvecklas under 80-talet. Bland de spel som inspirerat mest till genren märks grafiska äventyrsspel som exempelvis King’s Quest, Leisure Suit Larry och Police Quest. 

I dessa spel kontrollerade du en karaktär med piltangenterna och fick skriva dina interaktioner med tangentbordet. Om du till exempel fann en yxa skrev du ”Get axe” och karaktären plockade upp den. Sen kunde du gå till ett träd och skriva ”Use axe on tree”, om detta var en del av lösningen föll trädet och annars talar spelet om att det inte går. Med tekniska innovationer i form av pekdonet vi idag alla känner igen som musen började nya tankar födas hos spelutvecklarna. Först ut var det föga kända spelet Enchanted Scepters som kom till Macintosh 1984, istället för att mata in text hade nu ett gränssnitt med olika kommandon fötts. Nu kunde du enkelt kombinera verb, som exempelvis ”examine” och därefter klicka på ”door” och få feedback från spelet vad du ser.

Det fanns mycket man ej kunde berätta med dåtidens grafik. Men bra illustratörer för omslagsdesign fanns givetvis att tillgå även på 80-talet.

Det fanns mycket man ej kunde berätta med dåtidens grafik. Men bra illustratörer för omslagsdesign fanns givetvis att tillgå även på 80-talet.

Mitt första intryck av peka och klicka spel var Zak McKraken till hemdatorn Amiga. Friheten kändes enorm, tempot långsamt och för första gången möttes jag av faktisk humor i spel i form av dialog. Zak vaknar efter en mystisk dröm och väljer att hänge sig åt att förstå den. Zak, spelarens karaktär, har inga hämningar. I sitt hem plockar han på sig allt från en guldfiskskål, en limpa, en fjärrkontroll och river loss en bit tapet från vägen för att med en gul krita klottra ner en världskarta han drömt om. Därefter beger han sig ut i världen och besöker alla dessa platser för att söka svar. 

Utrustningslistan är obegripligt lång, det är en del av humorn i gengren - det finns ingen gräns för hur många prylar man kan bära med sig. Du behöver ju såklart en mungiga att spela på för att väcka den sovande busschauffören, ett ägg att spränga i flygplanets mikrovågsugn och en golfklubba att knocka en tvåhövdad ekorre med. På resan möter du golftokiga infödingar, rymdvarelser som försöker hjärntvätta dig och får kontakt med astronauter på mars – samt att du bokstavligen möter kvinnan i din dröm.

31254-the-secret-of-monkey-island-amiga-front-cover.jpeg

Zak McKraken var långt ifrån ett fulländat spel, men det gav så väl utvecklare som spelare mersmak. 1991 kom första inslaget i gengrens kändaste spel betitlat The Secret of Monkey Island. Detta spel är än idag är ett fantstiskt roligt äventyr där du styr Guybrush Threepwood, som längtar efter att bli en riktig pirat. En av de stora skillnaderna mot Zak McKraken är designvalet att du inte kan göra fel. Det fanns gott om återvändsgränder i Zak McKraken där du kunde förstöra föremål du senare behöver. Fick du slut på pengar på kreditkortet? Spolade ner brödbitar i avloppet?  Slängde ägget i brevinkastet? Då är det Game Over, men spelet lät dig aldrig veta ditt misstag. I Monkey Island finns inga sådana oförlåtande återvändsgränder, vilket ger spelaren full frihet att experimentera sig fram. 

Matinéfilmskänslan är påtaglig i Monkey Island och du kan givetvis inte ha ett piratspel utan fäktning. Guybrush ska inte kunna göra fel, hur ska han då kunna duellera med svärd? Lösningen var att spelaren istället för att hugga fick lära sig att förolämpa sin motståndare för att få denne att ge upp. Om en pirat i strid utbrister ”You fight like a dairy farmer!” är svaret givetvis ”How appropriate – you fight like a cow”. Briljant!

Monkey Island må ha givits ut 1991 men har sedan dess fått åtskilliga uppföljare och även grafiska uppdateringar till originalet. Det går fortfarande att köpa för en billig peng via exempelvis tjänsten Steam och jag rekommenderar varmt att du testar. 

Peka och klicka genren har fortfarande en stadig publik även om de spelen aldrig kommer nå samma popularitetsnivå som de gjorde under 90-talet.

Med CD-ROM eran blev samplat tal och röstskådespelare allt mer vanligt, vilket förhöjde upplevelsen ytterligare.

Med CD-ROM eran blev samplat tal och röstskådespelare allt mer vanligt, vilket förhöjde upplevelsen ytterligare.

Johans Peka och klicka favoriter 

1. The Secret of Monkey Island, 1990

2. Day of the tentacle, 1993

3. Kyrandia 3 - Malcolm’s revenge (mitt första möte med samplat tal), 1994

4. Sam & Max: Hit the road, 1993

5. The Curse of Monkey Island, 1997