Niondeklassare besökte Auschwitz-Birkenau
I mitten av januari åkte årskurs nio-elever från Perslundaskolan i Ockelbo till Polen. Målet var Auschwitz-Birkenau, det största koncentrationslägret som nazisterna drev under andra världskriget. Med på resan var 61 niondeklassare samt åtta vuxna. Initiativet till resan togs av Socialdemokraterna i Ockelbo.
– Detta är första gruppen som kommer iväg och vi vill att det ska fortsätta. Det är viktigt för unga människor att se vad som kan hända då demokratin sätts ur spel, berättar Anna Schönning (S).
Resan finansieras mestadels av kommunala medel och planen är för närvarande att detta är en resa som niondeklassare ska kunna fortsätta göra varje år. Kuxabladet har samlats tillsammans med läraren Andreas Bergman och sju elever som berättar om sin upplevelse.
Efter en tidig morgon med buss flög gruppen till Krakow. Den första anhalten var de judiska kvarteren i staden. Eleverna hade innan resan fått se filmen Schindlers list och besökte delar som visats i filmen där den judiska minoriteten hade hopats samman för att sedan deporteras vidare till utrotningsläger.
– Att se platserna gjorde det mer på riktigt, berättar Ingrid Yamdee.
– Vi besökte även saltgruvan, det fanns många uthuggna statyer där och även ett kapell. Man kunde se hur de hade det, säger Amanda Persson.
Nästa dag reste gruppen vidare till Auschwitz och Birkenau – koncentrationslägren där miljontals människor dödades, i gaskammare, genom svält, avrättningar eller andra grymma metoder. Judar, politiska fångar och personer med funktionsnedsättningar togs av daga, till synes helt urskiljningslöst.
Foton från resan: Signe Lindblom
Rundturen leddes av svensktalande guider och alla besökare fick ett headset att lyssna genom.
– Bara att se bilderna på barnen där de klev av på perrongen, och alla barnkläder som finns kvar, säger Signe Lindblom och tar en lång paus, det blir tyst i rummet en stund.
– Det är så grymt, de lurades in i det sista, resväskorna är packade, sen skulle de duschas innan de skulle slussas vidare, men de kom inte vidare, säger Ingrid.
– Till exempel att det tog för lång tid och blev för dyrt att fotografera alla offer så de började tatuera dem istället, säger Amanda. Hon anspelar på det nummer många överlevande från lägren visat, som de fick tatuerade på armen i Auschwitz-Birkenau.
– Och vi gickn in där fångarna bodde under dåliga förhållanden med hål i taket och guiden förklarade att just de här vintrarna på 40-talet blev det upp emot 40 minusgrader...
– Man fick en helt annan bild av att vara där, det var hemskt att se. Det blev verkligt, säger Mail Ghebretinsae.
– Precis, det var inte bara en historisk grej längre, instämmer Manasik Jabir.
– Många får inte chansen att uppleva denna resa, det känns viktigt att den traditionen får fortsätta på Perslundaskolan, säger Lova Hedin.
Att hatet kunde växa sig så starkt och omsättas i den form som det gjorde under andra världskriget går inte att ta in eller än mindre förstå. Det uppskattas att 13 miljoner människor fick betala med sina liv i koncentrationslägren, en siffra som är cirka 20% högre än hela Sveriges befolkning idag. En av anledningarna till att resan för niondeklassarna genomförts var de rasistiska strömningar som förekommit i skolmiljön i Ockelbo berättar Anna Schönning. Eleverna tycker att det blivit bättre nu, jämfört med då de gick på mellanstadiet. De vittnar om att bråk och kränkande ord var vanligt.
– Lärarna verkade konflikträdda eller att de inte brydde sig, säger Amanda.
– Nya rektorn (Tillförordnad rektor Birgitte Ek, red. anm.) har tagit tag i det på ett bra sätt och genomfört det hon lovat, säger Mail.
– Tidigare tog lärarna inte tag i det riktigt. Men de är hårdare nu och det är viktigt, säger Manasik.
Läraren Andreas berättar att han tycker att eleverna skötte sig väldigt bra på resan, tog sitt ansvar och att alla verkligen tycks ha tagit in allt. Efter att niorna kommit hem genomfördes en enkät som gav mycket positiv feedback.
– Förutom alla intryck uppger även 40% att man fått nya kompisar och en fördjupad relation, berättar Andreas.
Klasserna har haft förlängt mentorstid för att få all tid de behöver för att bearbeta och diskutera resan.
– På svenskan läser vår klass Anne Frank och Pojken i randig pyjamas, berättar Ingrid.
– Vi gör en uppsats på engelska om våra upplevelser i Polen, berättar Vincent Forsling.
– Om du har chansen att göra den här resan, gör det, uppmanar Lova.