ICA Ugglebo - en engagerad personal en del av framgången

Det är veckan innan midsommar och högt tryck i butiken. Men hur fungerar egentligen ICA Ugglebo utan butikschef? Vi intervjuar Fredrik Holm som är vd, om hans roll och personalstrukturen i butiken. 

– Kan inte personalen få utrymme att ta egna beslut tar det bort engagemanget, säger Fredrik.


Rollen Fredrik besitter betitlas vd och skiljer sig från att vara butikschef.

– Den dagliga driften av butiken är jag inte involverad i, det är delegerat. Min roll är mer övergripande och administrativ.

Fredrik berättar att han tidigare jobbat som butikschef inom andra livsmedelskedjor och minns hur svårt det var att både försöka vara chef på golvet och samtidigt sköta det administrativa på kontoret.

– Det är lättare att sköta det ena utan att ha ansvar för det andra. Skulle jag vara butikschef och vara involverad i den dagliga driften så skulle annat bli eftersatt, t ex planering och uppföljning. Det är svåra prioriteringar att göra och båda delarna är viktiga.



Fredrik Holm, vd ICA Ugglebo. Foto: Henrik Westberg, Kuxabladet

När Ugglebo Arbetareförening sökte en ny ytterst ansvarig ville de ha en vd och inte en butikschef. Vd-rollen sammanföll väl med Fredriks ambitioner som inte hade varit intresserad av att bli butikschef igen.

– Jag trivs med jobbet och har varit här i 5,5 år nu. Pendlandet är kanske inte jätteroligt, men vissa uppgifter kan jag sköta på distans och jag är alltid tillgänglig på telefon.

Försäljningschefer

Till sin hjälp i butiken har Fredrik fyra försäljningschefer i form av Anna Halvarsson, färskvaror, Kenneth Bengtsson, kolonial, Ellinor Stenhammar, kassa och förbutik, samt Jessica Karjula, special/online.

– Jessica är även den som sköter schemat och bemanningen. Anna har det ansvaret för charken, förklarar Fredrik. 


– Jag anser att de kan de här delarna bäst. Att som chef försöka styra allt fungerar inte, det vore förödande om personalen inte får tänka själva. 


– Det är skönt att veta att butiken fungerar utan att jag är där.


Försäljningscheferna har fria tyglar att sköta inköp, exponering och bemanning. Varje vecka har ledningsgruppen ett möte med delvis fast agenda och med information om nuläget.

– Vi för protokoll som skickas ut till personalen och fästs på anslagstavlan, alla har möjlighet att ta del av vad som diskuteras.

Kennneth Bengtsson, Fredrik Holm, Ann-Christine Tillman, Ellinor Stenhammar, Jessica Karjula och Annelie Jonsson. Under avtackningen av Ann-Christine som jobbat 48 år på ICA Ugglebo.


Fredrik betonar att just kommunikation är nyckeln till en välfungerande butik och välmående personal. 

Bland de första besluten Fredrik tog tillsammans med ledningsgruppen var att butiken skulle ha öppet till 21 från tidigare 20. 

– Det såg ut så i närområdet och faktiskt oundvikligt. Det passar vissa bra att jobba kvällar och helger, andra inte.

– Schemat och lönen är det som engagerar medarbetarna mest fastslår Fredrik.


Fredrik beskriver med egna ord sin syn på sig själv som ledare.

– Jag vill att alla ska känna att de kan prata med mig, det är ingen stor sak. Jag försöker se alla.

– Jag anser att det är viktigt att visa att man är mänsklig, kan göra fel och vara lyhörd.

– För mig är det också viktigt att följa upp på det jag säger och återkoppla snabbt.



Sitt första jobb som butikschef fick Fredrik utan egentlig utbildning.

– Det har aldrig varit en drivkraft för mig att vara chef, jag har hamnat i ledarrollen – ledarskapsansvaret har kommit med uppdraget.

– Jag kände från början att jag var redo och som person är jag bra på att hålla koll på många saker samtidigt. 

ICA Ugglebo i Ockelbo. Foto: Henrik Westberg, Kuxabladet


Personalutveckling

Personalutveckling är något Ica Ugglebo gärna ser sina medarbetare satsa på.

– Det finns många steg av utbildningar att ta, de som känner sig redo får oftast åka.

– Utbytet med kollegor är viktigt både i den egna butiken och med kollegor utifrån, det blir ett brett och intressant utbyte att diskutera med personer från andra butiker.

– En stor del av belöningen med att gå utbildningar är den ökade självkännedomen och få feedback på hur man upplevs av andra i en grupp.

Att ha en väl sammansvetsad personal menar Fredrik är viktigt.

– Personalens välmående är viktigt. Det är något jag tycker utvecklats mycket sedan jag kom in, man ställer upp för varandra på ett bra sätt.

Det blev inte minns synligt under pandemin där Fredrik beskriver hur påtagligt det blev att personalen ville att butiken skulle fungera som vanligt.

– Många var sjuka men vi knöt näven i fickan och körde på genom kristiden. Folk anmälde sig frivilligt för att ta mer timmar, det var nästa otroligt!

– Det belönades senare med en ekonomisk bonus. Möjligheten till personalbonus finns men det gäller att klara målen.


Han berättar vidare att de inte nådde de uppsatta målen för bonus under 2022.

– Vi mäter detta genom försäljning, resultat och kundundersökningar. Vi har haft lägre försäljningsmarginaler sista året.


Midsommar 

Nu står sommaren för dörren och nyligen ägde årets störta högtid för en butik på landsorten rum, nämligen midsommar.

– Midsommar — och då speciellt på landsbygden, då många från städerna söker sig hit —  är nog större än påsk och jul för oss. Hela midsommarveckan är det väldigt mycket att göra.

Fredrik hoppas också få lite ledigt i sommar. Med två barn i övre tonåren, som lämnat föreningslivet, har han fått mer tid till att ägna sig åt sina egna intressen.

– Jag gillar att motionera och vara ute, pyssla i trädgården... 


– Vi har en hund sedan tre år tillbaka och har lantställe i Lövstabruk, där jag kommer ifrån ursprungligen. Där kommer vi spendera en del tid.

– Men jag är alltid tillgänglig för min personal om de har några frågor, det vet de om. Men det mesta sköter de själva.


Fler artiklar om Ugglebo



Senaste artiklarna på Kuxa.se