Från arkivet: Ockelbo Lundgren - Replica på besök
Under Minnesutställningen vid Wij valsverk, Turbin, i Ockelbo under lördagen den 7 september var det celebert besök. Erik Lundgrens son och namne var på besök. Erik har återskapat sin pappas bil, den legendariska tävlingsbilen Ford Special, med startnummer 49.
Inne i utställningstältet flockas publiken, det är mestadels äldre herrer som nyfiket ögnar den legendariska racingbilen, in i minsta detalj. Erik Lundgren, uppväxt i Mo men numera bosatt i Falun visar och berättar om bygget som han och hans kompanjon Ove Sköld plåtslagaren som format och satt ihop hela karossen, byggt.
– Vi har har återskapat bilen utifrån foton och de kända mått som de hade koll på, berättar Erik.
– Jag har alltid gillat motorer och vi hade toppar, ratt, växelknopp kvar och de ska inte ligga i någon låda. Sen fick jag ett chassi.
Motorn, förklarar Erik, har två Ardun toppar (från 1951/52) , som ökar effekten från hundra till hundraåttio hästkrafter, och det är bara början.
– Det finns väldigt få motorer kvar i den här klassen. Det finns en motorbyggare som heter Don Ferguson i USA, som vi åkte till 2017 och han fick bygga ihop motorn. Vi hade motorn i resväskan och topparna i handbagaget.
– Vi kom in och motorn var monterad och han tryckte på knappen och den dundrade igång. Jag fick klistra håret med superlim!
Motorn klarade 272 hästkrafter och 397 nm. Bygget startade 2013, Eriks mor gick bort året innan.
– Min bror Pär har inga barn och om jag bygger en bil blir den kvar i familjen, och han var okej med det.
Den 6 juni i år var första visningen av bilen. Erik berättar att den kom från lackeringen då, skinande ny.
– Och det första vi gjorde var att köra på en grusbana, säger han och skrattar.
Ove flikar in att bilen är god för 200km/h.
– Men så fort har jag inte kört, erkänner Erik. Det blir mest historisk racing och att åka och köpa en glass i mellan åt.
Under glassfärden får Erik uppleva en hel del nyfikna blickar och inte minst intressenter.
– Det var en som lade ett bud på en mässa, men jag tackade nej och han dubblade. Då kittlade det men nej, bilen är inte till salu.
På femtiotalet kördes bilen i klassen ”Nordisk special” — en specialklass som kom till då ”hemmabyggena” slog de stora biltillverkarna som Maserati och Ferrari.
– Först kom regeln om att det skulle appliceras ett fönster, sen skulle det finnas en dörr, så då satte de dit en liten dörr på högersidan. Men ändå åkte hemmabyggena ifrån de stora märkena. Det var då klassen skapades där Erik ”Ockelbo” Lundgren vann ett flertal titlar och fick sitt tillnamn ”Ockelbo”.
När det kom till registreringsnumret fick Erik tag i ortsnamnen ”Ockelbo” som var ledigt hos trafikverket.
– Det var ren tur, men nu är den registrerad och det står ”Ockelbo” på fronten. Den skylten sponsrade Ockelbo kommun med och det är jag väldigt glad för.
Arbetet med bilen går vidare och Erik både letar sponsorer och fortsätter med finjusteringar och tillbyggen på bilen.
– Jag vill aldrig bli klar.
Om minnesutställningen
Föreningen Ockelbo Expo har en permanent utställning vid Wij valsverk, Turbin, i Ockelbo där besökare kan se en av plastkarosserna som startade alltihop.
Idag förknippas Ockelbo med Prins Daniel, plastbåtar och snöskotrar. De två sistnämnda stod Erik "Ockelbo" Lundgren bakom och trots att tillverkningen av båtarna och skotrarna upphört sedan flera årtionden tillbaka är de båda produkterna förknippade med bygden bland entesiuaster och vanliga användare.
Vem var "Ockelbo Lundgren"?
I en artikelserie på fyra delar har vi skrivit om Erik ”Ockelbo” Lundgrens livsverk. Han fick sitt namn i racingkretsar på femtiotalet. Han utvecklade tillsammans med sin kompanjon Lennart Gustafsson ett femtiotal plastkarosser. Omständigheter gjorde att bilkaross-tillverkningen avslutades.
Erik hade då siktet inställt på att tillverka båtar i plast. Båttillverkningen hade en allvarlig dipp under oljekrisen 1973 och rörelsen gick i konkurs 1979.
Snöskotern var en annan av ”Ockelbo” Lundgrens entreprenöridéer. Tillsammans med tre andra startade han vad som skulle komma att bli den största skoterfabriken i Europa, en era som sträckte sig från 1963 till 1990 då märket köptes upp av den finska skoterfirman Valmet och istället satsade på sitt egna märke Lynx.
Det var inget som Erik "Ockelbo" Lundgren fick uppleva, han dog i sviterna av en andra hjärtinfarkt i september 1967, endast 48 år gammal.
Publicerad 10 juli 2020.