Quincy Jones ...let me play among the stars

Musiklegendaren, filantropen och musikmentorn Quincy Jones har dött. Få är det som inte fastnat för någon av hans produktioner med Aretha Franklin, Ray Charles, Miles Davis eller Michael Jackson för att bara nämna några. 

När Quincy Jones producerade skivan It might as well be swing, med Frank Sinatra och Count Basie, 1964, var strukturen med samlingen av låtar som höll en sammansatt helhet något nytt. På skivan finns vad som skulle bli den definitiva versionen av Fly me to the moon, arrangerad av Quincy Jones. 

Otaliga artister skulle under årtionden göra samma slags skivor, sammanhållna verk istället för löst sammansatta singlar. 

Men Quincy Jones hade arbetat med jazzlegendarer långt tidigare, under 1950 talet var han högt respekterad som arrangör och musiker och arbetade med namn som Dizzy Gillespie, Lionel Hampton, Count Basie som nämndes tidigare, senare spelade han in Miles Davies och Ray Charles, bland många andra. 

Under åren skulle han arbeta med allt från filmmusik, jazz, och R&B. Det var det förstnämnda som gjorde att han började arbeta som musikansvarig för filmen The Wiz (1978). Där träffade han Michael Jackson, som spelade en av rollerna, och redan var etablerad Motown-stjärna med Jackson 5 — men som nu ville satsa på en solokarriär. När Michael frågade Quincy om han visste om en bra producent för hans nästa projekt, föreslog Quincy sig själv. 

1979 spelade Michael Jackson in Off the wall, producerad av Quincy Jones, och med albumet som blandar pop, disco, funk och soul, fick Michael Jackson fyra topp tio singlar, vilket aldrig hade skett förut.

Quincy Jones anses ha varit en perfekt producent för Michael Jacksons röst och låtskrivande. Ofta arrangerade Michael en hel låt med bara sin röst (spelade in stämmor och lät som instrument)  och med Quincys erfarenhet från jazz och som arrangör kunde han översätta det till den orkestrering som skulle bli ikonisk popmusik. Quincy kunde också vara en tredjepart som kunde besluta när en låt var färdig, då Michael var en känd överperfektionist. 

Tidernas mest säljande album producerades av Quincy Jones

Exempelvis på skivan Thriller (1982) som blev det mest säljande albumet någonsin. Där, enligt mixaren Bruce Swedien, han och Michael var uppe i 91 mixar av låten Billie Jean när Quincy klev in i studion och sa att mix nummer två var bäst – och det var den som släpptes på skivan. 

En av Quincys storheter var att han kunde kombinera flera olika stilar. Klassiskt är när han lät gitarrhjälten Eddie van Halen (från rockgruppen Van Halen) spela gitarrsolot på låten Beat It från samma skiva. Själva huvudriffet skrevs och framfördes av studiomusikern Steve Lukather  (som är en krönika i sig då han spelat på fler än tusen låtar och vid sidan av även hunnit med att vara gitarrist i Toto). Quincy bad Lukather att dämpa beat it-riffet till att bli lite mindre metal.  

Quincy Jones var också producenten bakom välgörenhetslåten We are the World 1985. I dokumentären som kom ut i år. I The Greaest Night in pop  (2024)berättar en av låtskrivarna, Lionel Richie, om hur han och Michael Jackson skrev låten under stressade former, för att hinna klart med den innan alla artister samlats för Grammy-galan, för att sedan kunna åka till studion för att spela in låten. Han berättar också hur Quincy Jones var instrumental för att projektet skulle lyckas — den ende producenten med så pass mycket pondus att han kunde styra 45 osäkra världsstjärnor, som Stevie Wonder, Paul Simon, Bruce Springsteen, Ray Charles, Tina Turner, Diana Ross, Billy Joel, Willie Nelson, Bob Dylan, och Cyndi Lauper, bland många andra. 

På 90-talet grundade Quincy Jones tidningen Vibe — som skrev om hiphop, rap och annan urban kultur. Hans arbete har också bidragit till att fler unga kunnat använda modern inspelningsteknik, han har varit aktiv motståndare till apartheid, och han har även verkat som mentor för en ny generation musiker, som den stigande stjärnan Jacob Collier bland många andra. 

2018 kom dokumentären Quincy, om hans liv, regisserad av hans dotter Rashida Jones (även känd för rollen som Ann Perkins i Parks and Recreation). 

Quincy Jones har sju barn och för oss svenskar kan vi även notera att han är far till musikern Quincy Delight Jones III sombland annat  producerat LL Cool Jay och satt i svenska idoljuryn 2016, och Quincy är gudfar åt svenske artisten Eagle Eye Cherry, som hade hitten Save Tonight på 90-talet. 

Många är vi som kanske dammar av en gammal låt när en kändis gått bort, men i det här fallet behövs det nog inte för Quincys bidrag till musikvärlden spelas och är lika relevant i dag, som när den spelades in.  

Quincy Jones 1933 - 2024