Trafik och nyheter - vi samtalar med Ockelbo vägförening

Trafik och nyheter - vi samtalar med Ockelbo vägförening

Här vid vägen ut från Perslundaskolan är det högersvängsförbud idag. Foto: Henrik Westberg, Kuxabladet

Trafikregler och hur folk går, cyklar och kör i centrala Ockelbo går inte alltid direkt hand i hand. Medan de senaste årens åtgärder gjort trafiken säkrare kvarstår en del frågetecken. Vi samtalar med Hans Ledin, vägfogde hos Ockelbo vägförening, om läget på vägarna.


Kuxabladet får ibland frågor från allmänheten om varför trafiklösningarna ser ut som de gör. Ett av frågetecknen är hur det är tänkt att trafiken ska fungera utanför Ica Ugglebo, där fotgängare i strid ström korsar körbanan.

– Det är bilarna som har företräde där, förklarar Hans.

Medan han är väl medveten om att det är oftare bilar stannar och släpper förbi fotgängare än vice versa.

– Bilister mer eller mindre vinkar ut väntande fotgängare i trafiken.



Något bilister alltså enligt gällande regler inte borde göra. Hastighetsbegränsningen på sträckan är 30 kilometer i timmen och vid torget finns två upphöjda farthinder. Att det ser ut som det gör baseras på mätningar som gjorts där som fastslår att fotgängare inte behöver vänta mer än 20 sekunder i genomsnitt för att kunna korsa gatan. Detta är inte ett beslut som fattats av Ockelbo vägförening, utan det är Trafikverket som ansvarar för den centrala genomfartsvägen Södra Åsgatan.

Här skulle vägföreningen i Ockelbo sätta upp trafikljus om de fick bestämma. Foto: Henrik Westberg, Kuxabladet


– Fick vi bestämma skulle det svara ett övergångsställe där utanför Ica, säger Hans.


De har hand om snöröjningen

– Vi har i tio års tid pratat med Trafikverket om att vi vill ha ansvar för den vägsträckan i Ockelbo utan gehör.

– Skötseln har varit dålig. Det påpekade vi till Svevia, som snöröjer där, vid ett möte 29 september. Vi hoppas det blir bättre.


Idag är det tre aktörer som ansvarar för snöröjning i det området.

– Det hade varit mycket bättre om det var en och samma.

Idag är det tre aktörer som ansvarar för snöröjning i det området.

– Det hade varit mycket bättre om det var en och samma.





Arkivbild med Hans Ledin, vägfogde vid Ockelbo vägförening. Foto: Henrik Westberg, Kuxabladet

Felparkerade bilar kring torget är vanligt förekommande. Nyligen målades nya tydliga rutor upp på den enkelriktigade Torggatan, där parkeras ofta fler bilar än tillåtet.

– Det finns tre rutor, inte fler. Bilar som parkerar utanför rutorna hamnar för nära utfart eller korsning och riskerar böter.

Övergångsställe med passage för cyklar och moped klass II som har företräde. Men gångtrafikanter har inte företräde. Foto: Henrik Westberg, Kuxabladet

Även övergången norr om Sundsbron, där Fastighetsbyrån har sitt kontor idag, upplevs av många som en besvärlig plats.


– Det är farligare än vid Ica om du frågar mig, bilisterna håller inte hastighetsbegränsningen och det förekommer även här att vissa bilister stannar för att släppa fram fotgängare. Det uppstår ibland livsfarliga situationer, då alla bilister kanske inte är med på att någon vinkar fram en fotgängare.


– Som jag ser det är enda lösningen ett trafikljus, men det fick vi nej på. Vi kan inte göra några åtgärder då vi inte är ansvariga för vägen.


På sträckorna som Ockelbo vägförening har ansvar över har senaste åren en hel del åtgärder införts. Bland annat har en sektion av Södra Åsgatan enkelriktats och fått en bred gång- cykelväg.


– Det är många som missar att man inte får lov att svänga vänster in på den vägen om du kommer från Sjöbacken/Perslunda, trots tydlig skyltning. Det är svårt från den vinkeln att upptäcka cyklister och fotgängare, de döljs av byggnader och häckar.


– I backen utanför Kulturstation finns en cykelöverfart över körbanan.


Vid en cykelöverfart har fordonsförare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på, eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.

Cykelväg Säbyggeby
Någon cykelväg till norra Ockelbo och Säbyggeby som länge diskuterats ser inte ut att vara på gång. Det har diskuterats en tunnel under korsningen av väg 303 och 272, men det förslaget tycks vara nedlagt.

– Trafikverket har istället börjat kika på att göra en rondell på platsen. Då kan de även addera en cykelbana samtidigt. Men det är omöjligt för oss att spå om när, eller om det ens blir av. De projekterar det inom nästkommande par år, för att se om det kan vara en lösning.


Håll efter träd, buskar och häckar

Ockelbo vägförening uppmanar alla villaägare som bor längs deras vägnät att se över höjden på sina träd och häckar. När vintern kommer och snöröjning ska ske är det av högsta vikt att detta är åtgärdat. Grenar tyngs ner och häckar blir högre på grund av snön.

– Åtgärdar inte fastighetsägarna träd som hänger på vägbanan har vi rätt att ta ner grenar som hänger ut. Hur högt upp utstickande grenar tillåts beror på vägtyp.

– Det är många som inte följer reglerna beträffande häckar på hörn. Ur ett rent trafiksäkerhetsperspektiv är det max 80 cm häck som gäller, barn syns inte annars

– Det är enkla åtgärder som kan rädda liv.


Vad som gäller för träd och häckar längs Ockelbo vägförenings vägar ser du i informationsblocket nedan.


Bilar, vägar och trafik på Kuxa.se

Lingbo vävstugeföreningen 60 år

Lingbo vävstugeföreningen 60 år

Trygghetsvecka på Perslunda - gästades av Ametist Azordegan

Trygghetsvecka på Perslunda - gästades av Ametist Azordegan

0