Speltest: Roll player

Speltest: Roll player

Lite småvitsigt blir role player  roll (rulla) player. Men hur kul är det då att sitta och rulla fram en fantasygubbe som inte kommer ge sig ut på några äventyr alls? Ganska, för att inte säga väldigt, kul visar det sig.  

Roll Player har länge varit på rollspels-fantasten Johans önskelista och härom veckan slog han till. Det visar sig vara en hel del regler att lära sig men efter inledande setup kommer vi snart in i själva spelandet. Utan att gå in allt för mycket på detaljer slår du tärningar, placerar dessa i en av attributfållorna som därigenom ökar ditt värde i en grundegenskap – som till exempel styrka, smidighet, intelligens. Ni som någon gång spelat rollspel eller ett rpg tv-spel förstår vad det handlar om. Uppnår du din karaktärs attribut får du poäng för detta i sluträkningen.

Alla spelare får dra ett yrke, som exempelvis tjuv, helare eller krigare. Dessa ger även spelarna en unik färg. Plockar spelaren många tärningar av sin färg under spelets gång belönas detta med bonuspoäng. 

Sätten att få poäng är många. Nå dina grundegenskapsvärden, välja tärningar utifrån ditt yrke, köpa rustningar, nyttja dina kännetecken, sätta tärningar på specifika platser och träffa rätt på karaktärsdragskartan är en del av dem.

Det finns flera parametrar att hela tiden förhålla sig till när du placerar ut din tärning. När en tärning sätts ut får du även möjlighet att göra effekten som den raden ger. Till exempel ger intelligensfållan möjlighet att slå om en valfri tärning som finns utplacerad i dina attributfållor. Sätts en tärning på styrka får spelaren lov att vända en tärning, så att en etta exempelvis blir en sexa. Det finns sex rader av olika grundegenskaper och alla har sin unika effekt. 

Ett mål för att få poäng är att uppnå yrkets definierade värde i grundegenskaperna. Sedan har du även en bakgrundshistoria där färgen på tärningen spelar roll — exempelvis att en röd tärning ska sättas på en speciell position i fållorna för att du ska kunna få fler poäng. 

Inte nog med det, du får även guld om du färdigställer en rad grundegenskaper (genom att ha placerat tre tärningar). Med guld kan du köpa saker på marknaden. Vapen, rustningar eller färdigheter och karaktärsdrag. Marknaden skiftar innehåll efter varje gång spelarna haft möjlighet att handla.

Färdigheter kan du spela ut när som helst om det inte står något annat. Det kan vara att du får öka ett värde på en tärning eller köpa ett kort från kortleken vid marknaden och många andra olika kort. 

Karaktärsdragen är passiva kort som du får poäng för i sluträkningen, dessa kan användas smart för att kombinera med grundegenskaper eller andra kort du samlar på dig. Som exempel kanske ditt karaktärsdrag är att du är notoriskt svag och får bonuspoäng om din styrka är lägre än 8 av maximala 18, vilket kan vara användbart vid utplacering av tärningar då du får poäng för den grundegenskapen utan att nå ett visst värde i attributfållan.

Till vänster på ditt spelbräde har du även en rolig mekanik. Din allians, alltså hur pass ond, god, ordningsam eller impulsiv du är. Varje gång du spelar ett färdighetskort kommer det med en kostnad — att flytta markören på allians-rutan åt det håll kortet kräver. Men vissa positioner ger minuspoäng och platsen du vill nå ger tre poäng i sluträkningen. Alla får ett unikt allianskort och +/- poängen på dessa är placerade på olika vis. 

Roll Player är ett spel där du sitter med din egna spelkaraktär och låter slumpen ge förutsättningar för dina beslut. Det blir hela tiden avvägningar och svåra val. Det gäller att försöka hålla många planer, tankar och strategier i huvudet samtidigt (eller på små papperslappar som en av oss gjorde). 

Särdeles mycket konflikt och påverkan spelare emellan blir det inte. På sin höjd kan man kriga om vem som får handla först på marknaden genom att i tur och ordning välja olika initiativkort. Lägsta initiativsiffra får handla först, men dessa kort kommer även med en tärning som ska utgöra en av spelarens grundegenskaper. Om det är viktigt att handla först, för att något bra finns på marknaden, kan det eventuellt vara värt att dra bästa initiativkortet trots att den även medföljer en 1:a att placera ut bland grundegenskaperna. 

Men är det kul då?

Ja, för dig som gillar att lägga patiens, pussel eller pyssla med sudoku och korsord och samtidigt gillar rollspel och fantasy skulle vi säga detta är ett utmärkt spel. 

Det vi kan sakna är en gemensam referenspunkt på spelbordet i form av en spelplan. Marknaden fyller den funktionen till viss del, men all vikt där ligger i att läsa och förstå korten som spelarna kan köpa - ofta sitter man runt ett spelbord vilket tvingar hälften av spelarna att läsa upp och ner, vilket resulterar i ett evigt tidsödande vridande av korten.

På det hela taget hade vi kul då vi spelade och matcherna var väldigt jämna. Det är svårt att på förhand lista ut vem som kommer vinna - även om alla kort ligger öppet är har alla fullt upp med sina egna möjligheter för att till fullo kunna sätta sig in de andra spelarnas vinstchanser.

Några exempel på kort ur spelet. Till Rollplayer finns även ett flertal expansioner som adderar till innehållet.

Speltest: 7 Wonders - Architects

Speltest: 7 Wonders - Architects

Speltest: Dune Uprising

Speltest: Dune Uprising

0