Speltest: 7 Wonders - Architects

Speltest: 7 Wonders - Architects

7 Wonders Architects är ett enklare småsyskon till spelet 7 Wonders. Ett familjespel där du ska tävla om att först bygga ett underverk. Det här speltestet gör vi i samarbete med spelexperten.com i Gävle.

Spelet är för 2 till 7 spelare och vi har spelat det på tre spelare, vilket fungerat bra. Det är relativt enkla och kortfattade regler. Men läs noga, då viktiga regler presenteras med få ord. En omgång går snabbt att genomföra, på tre spelare tar det ungefär 25 minuter.

Underverket har två sidor som vänds efterhand de konstrueras, nerifrån och upp.

Ditt uppdrag i spelet är att bygga ett unikt monument, vars planritning du har framför dig. Inga spelare har ett exakt likadant byggnadsverk, men alla har ett balanserat antal kriterier som ska uppfyllas. Exempelvis två av samma material för att bygga en del av underverket eller tre olika material för att göra en del, etc. När delar av monumentet färdigställs aktiveras ibland en specialeffekt – som är olika för alla underverken. 

Material att bygga med kan du få på kort som dras från dina grannars draghögar eller så kan spelarna välja att dra ett osett kort från den gemensamma draghögen i mitten. Draghögarna ger en viss mån av taktik eftersom du ser vad dina grannar behöver för att bygga sitt underverk och då kan låta bli att ta ett kort som de inte har något behov av. 

Men draghögarna innehåller också andra kort än bara byggnadsmaterial. Där finns även blå segerpoängskort som adderas till sluträkningen. Vissa av de blå korten har en katt på, vilket är ett roligt element att tävla om. Den som senast spelade ett kattkort får en kattstaty framför sig som ger två poäng i sluträkningen. Med katten får du även tjuvkika på det översta kortet i den allmänna draghögen. 

Det finns också gröna vetenskapskort. Med två likadana vetenskapskort, eller tre olika, får du ta en framstegsmarkör som alla har olika effekter som påverkar spelet. Som exempel kan du få extra poäng i sluträkningen för ditt underverk, möjlighet att dra ett extra kort eller fler sköldmarker till kriget. Det finns 14 olika framstegsmarker.

Katten ger två poäng i sluträkningen och ger dig möjlighet att kika på översta kortet i den gemensamma draghögen. Katten byter ägare då någon spelar ett kort med en kattikon på.

Till sist finns även röda krigskort. Kriget startar när de alla konfliktmarker vänts från fred till krig. När du drar ett krigskort med en eller två stridslurar på vänder du motsvarande antal markörer som vänds. I våra testsessioner var vi tre spelare och då används tre konfliktmarkörer, antalet utökas om fler spelare är med. När alla konfliktmarker vänts till krigssidan är du i krig mot dina grannar, då räknar alla spelare antalet sköldar ni samlat på er och de som har flest får en segermarker mot varje granne. Ja, just det. När du vänder en konfliktmarkör måste du också låta som ett stridslur. 



Men det är inte ett djupt taktiskt spel vi talar om här. När du tar ett kort kan du spela ut effekten på en gång. Du bygger ditt byggnadsverk, tar katten eller startar kriget. Men har du byggnadsmaterial nog att bygga vidare  på ditt underverk då måste du göra det. Spelet avslutas samma stund som någon bygger färdigt sitt underverk, men det är inte nödvändigtvis spelaren som byggt klart som vunnit. I sluträkningen adderar spelarna ihop sina respektive vinstpoäng och den som får flest vinner. Spelet är från 8 år, det tar några omgångar att förstå alla ikoner på korten och framstegsmarkörerna - men allt finns i en enkelt överskådlig del av manualen. Men läskunnighet eller någon som ingående förklarar alla ikonernas betydelse är nödvändigt. Spelet passar bra att spela med barn från 8 år, som lådan föreslår, i våra tester med barn i den åldern har vi inte tidigare upplevt ett liknande fokus i ett hyfsat avancerat spel.

Speltest: Roll player

Speltest: Roll player

0