OATF bjuder på Tjuveri och Rackarspel
Det är höst och rusk ute, ett stilla regn, men inne på Gotan i Ockelbo är det fullt ös. På scenen står nämligen Ockelbo amatörteaterförening (OATF) och de har repetitioner inför premiären den 2 november.
– Om bara en vecka har vi manusförbud på scenen och ingen får bli sjuk, förklarar producent Eva Sjölander Eibl.
– Det är nämligen åtta roller och åtta skådespelare och i en fars är det väldigt viktigt hur man rör sig på scen…. Då utbrister en i ensemblen.
– Gravurnan är borta!
Det är en viktig rekvisita som saknas och som borde ligga i en av lådorna som belamrar scenen och således lägenheten där allt utspelar sig.
Tjuveri och rackarspel är en fars skriven av Pigge Hesselman, som är vida känd i fars och revy-kretsar förklarar skådespelarna på plats.
Lotta Kling är en av dem och hon har varit med i föreningen sedan starten för 20 år sedan.
– Tjuveri och rackarspel är en pjäs full med förvecklingar. En trasslig och skruvad komedi, som det står i programmet helt enkelt.
– Nu har vi spelat en hel del revyer och vi kände att det var dags för att åter sätta upp en fars, det har vi bara gjort tre gånger innan.
– Vi behöver vila lite från sketcherna och sätta oss in i det längre formatet. Det är roligt att få utveckla en roll istället för flera olika.
– Att grotta in sig i bara en karaktär, säger Lotta.
I valet av vilken fars de skulle välja läste gruppen en rad olika manus men valet av Tjuveri och Rackarspel föll sig naturligt.
– Det var helt enkelt den pjäs som vi skrattade mest åt när vi läste den, säger Eva. Sen var det åtta roller och vi hade åtta skådespelare.
Men vilka roller spelar ni då?
– Nej, inga spoilers, säger Lotta med ett leende då hon bryter in i samtalet igen.
Men lite får vi i alla fall veta. Tjuveri och Rackarspel handlar om Jerry som precis fått en egen lägenhet och således står det flyttkartonger överallt. Men vad han inte vet är att en låda med stöldgods också hamnat i lägenheten och förvandlat den till en hälerikvart.
Det är bråda dagar för OATF och skådespelarna gör sitt bästa för att komma ihåg alla repliker. Men under nästa vecka ska sceneriet byggas och då blir det nog enklare — kommer alla överens om.
Regissören Hans-Olov Bergkvist är på plats och instruerar skådespelarna på scenen.
– Tänk på att hytta med verktyget efter att hon skrikit åt dig, inte innan.
Hans-Olov är en veteran inom teaterscenen i Gävle och han har regisserat ett fyrtiotal föreställningar genom åren.
– Jag har en förkärlek för Strindberg, men skillnaden på drama och fars är att det sistnämnda är mycket svårare.
– Du måste vara mycket noggrannare och lära dig texten, tempot och timingen.
Hans-Olov poängterar skådespelarens egna ansvar att lära sig texten men också att lära känna rollkaraktären.
– Det är jätteviktigt att du behåller rollen även när du kliver av scenen mellan framträdandena. För annars försvinner all energi.
När det kommer till att regissera amatörer har Hans-Olov en devis.
– Det gäller att inte döda impulsen när den kommer. Många amatörskådespelare får en impuls men vågar inte spela på den fullt ut. Men våga utforska den, det blir också något för motspelaren att få energi utav.
Snart har skådespelarna gjort upp om hur de ska ställa ner bullkorgen och regissören ber dem köra igång. Hur gick det med gravurnan då? Jo, rekvisitan hittades i en av skådespelarnas väskor, för hon var rädd att den annars skulle försvinna.