Ockelbo Folkbiblioteks boktips
Ockelbo Folkbibliotek läser och tipsar om totalt fem böcker av två olika författare
Berlin-Noir trilogin
av Philip Kerr
Bernie Gunther är privatdetektiv och huvudperson i 14 böcker i serien Berlin Noir varav tre är översatta till svenska. Falsk spel, Dimridå och tyskt rekviem. De utspelar sig i Berlin och Wien under åren 1936–1947. Falskspel är den första boken i serien och året är 1936. Bernie får i uppdrag att utreda mordet på en rik stålmagnatsdotter och att återfinna ett värdefullt diamanthalsband. Förutom den spännande intrigen får man en bild av livet i det framväxande nazistiska Berlin.
I Dimridå som del två heter har vi kommit till september 1938. Bernie anlitas av en rik änka för att leta upp en utpressare. Samtidigt härjar en seriemördare i Berlin vars offer är tonåriga flickor. Ledtrådarna leder in i den nazistiska skuggvärlden.
Tyskt rekviem heter del 3 och liksom tidigare böcker trilogin är detta en deckare i Dashiell Hammetts och Raymond Chandlers hårdkokta stil. Året är 1947 och Bernie får i uppdrag att utreda mordet på en amerikansk officer i Wien. Han både arbetar för och jagas av nazistspioner, ryska och amerikanska agenter. Del 3 ger också återblickar till de mellanliggande åren 1939–1946.
Carmensyndromet
och
I fjärran hörs ett ljud
Av Roger Svedberg
Två böcker av samma författare. En deckare och en bok om slagverkarens jobb i orkestern. Författaren är slagverkare i kungliga hovkapellet, operans orkester.
Deckaren Carmensyndromet utspelas i operamiljö och mordoffret är operachef. Hon mördas på sitt kontor samtidigt som genrepet av Carmen närmar sig sitt slut. Då ett vittne tycker sig ha hört mördaren uttala ”jag kommer igen” på franska sätts operan under polisbevakning. Miljön som boken utspelar sig i hör inte till de vanliga i svenska deckare och det märks förstås att författaren är väl hemmastadd där.
Boken I fjärran hörs ett ljud handlar om det jobb och de instrument och ”redskap” en slagverkare i en orkester av typen hovkapellet förfogar över. En klart underhållande bok skriven med distans och samtidigt en hyllning till de ofta undanskymda slagverkarna. Längst bak står de. Oftast osynliga för publiken. Men ack så viktiga är de. För vad händer om åskan mullrar på fel ställe i operan, eller kanonskottet, bastrumman eller vad det nu är. Att långa perioder stå overksam men på helspänn för att komma in i exakt rätt takt beskrivs. En fascinerande bok om en miljö okänd för de flesta av oss.