Hur sillen blev en symbol för den kommersiella musiktävlingen "Mello"

De senaste 20 åren och mer har Melodifestivalen blivit en självklar folkfest för majoriteten av tv-tittarna. Sammanräknar man både Svt, Svt Play och Sveriges Radio uppgick siffran av åskådare/hörare till 4.5 miljoner (!)  av deltävling 1, 2019. Det är helt osannolikt höga siffror, men enligt Svt själva stämmer de till stor del kanske med en nedskrivning på högst något hundra tusen personer. Hör du till den som tycker skattemedlen ska gå till annat har du väldigt många att övertyga om din ståndpunkt. 


Melodifestivalen går alltid från klarhet till klarhet och de ”låga tittarsiffrorna” som rapporterats under de senaste två åren ligger ändå kring cirka 3 miljoner tittare. 


Melodifestivalen är en musiktävling som Sveriges Television har anordnat sedan 1958 och syftet är att kora en representant för Sverige i Europas Euorovision Song Contest (ESC). 2013 hade ”mello” varit det mest sedda programmet i fjorton år i rad, men det året slogs det av ”Kalle Ankas Julafton”. 


Under sjuttiotalet blåste det vänstervindar i Sverige. Den kommersiella och imperalistiska ”Melodifesten”, där det tävlades i musik, spottades det på. Därför ordnade vänsterrörelsen och proggaristerna sin egna festival. Alternativfestivalen. 



Bland de medverkande artisterna och grupperna sågs bland annat Adolf Fredriks flickkör, , Hoola Bandoola Band, Kebnekajse, Nationalteatern, Nynningen, Risken finns, Arja Saijonmaa, Ville, Valle och Viktor. Och inte minst Nationalteatern.



Ulf Dageby var  en av medlemmarna i Nationalteatern och ligger bakom hittar som ”Kolla kolla” och ”Bara om min älskade väntar” (Efter Bob Dylans förlaga) och klassikern ”Barn av vår tid”. Här ställde han sig på scen under artistnamnet Sillstryparn. Vi återkommer till det och spolar tillbaka några år. 


1973 slog en musikgrupp igenom. Medlemmarna Agnetha, Björn, Benny och Anne-frid (Frida) sjöng låten Ring ring i Melodifestivalen det året. Manager Stickan Andersson var missnöjd med tredjeplatsen i tävlingen. Det här skulle ju vara bandets biljett ut i världen.

1974 ställde bandet åter upp i Melodifestivalen, nu hade de döpt om sig till ABBA och låten hette Waterloo. Vinsten var ett faktum och även de knasiga scenkläderna som gick hand i hand med den internationella glamrocken och artister som Slade, Sweet och David Bowie. 


I april samma år vann ABBA hela ESC och resten är historia. 

Abba hette också ett fiskkonservföretag grundat i Bergen 1838,


Abba hette också ett fiskkonservföretag grundat i Bergen 1838, AB Bröderna Ameln (ABBA). ABBA blev sådeles varumärket från 1920 och framåt då företaget också flyttat till sin verksamhet till Sverige. 

Att ett internationellt popband som vunnit ESC döpt sig till samma namn som firman undgick inte fiskföretaget ABBA och de tackade bandet med en korg med läckerheter (och påpassligt nog fotograferades det också när korgen överlämnades, tänka sig). 

Musikgruppen ABBA skulle bli symbolen för kommersiell musik och trots att bandet sålde hundratusentals skivor enbart i Sverige, var det få av de som tillfrågades på gatan som erkände att de ens gillade bandet. 

Ett projekt som Alternativfestivalen på Gärdet i Stockholm hade medvind i folkopinionen och de flesta höll sitt intresse för Abba hemligt. 



Nu står Ulf Dageby på scen i tältet på Gärdet och spelar under namnet Sillstryparn. För visst är kopplingen enkel nu när jag förklarat sambanden. Fiskföretaget Abba serverar sillar i burk och de ska strypas - Abba alltså, bandet. 


Men Alternativfestivalen 1975 överlevde inte sjuttiotalet och idag, 45 år senare, kan vi nog anse att bandet Abba gick som vinnare ur den striden. Melodifestivalen också. Bara det året bjöd de oss klassiska hits som Berghagens ”Jennie Jennie” och Skifs ”Michelangelo”. De låtarna hade vi väl inte kunnat vara utan?