Speltest: Wavelength

Är du på jakt efter ett annorlunda, spännande och roligt party-spel, då kan du sluta leta här. Kuxabladet har testat Wavelength, i samarbete med spelexperten.com i Gävle. Vad är det som gör spelet till en perfekt konversationstartare och extra krydda på festen eller spelkvällen? Det tog vi reda på under vår senaste spelträff. 

Johan visar resultatet efter en gissningsrunda. Kattegorierna var "liten - pytteliten" och Johan hade sagt "svensk 2 krona" som ledtråd. Marcus gissade att den var mer åt "liten"-hållet än pytteliten och som ni ser tänkte de likadant. 

Wavelength är ett spel med en väldigt annorlunda spelidé. Vi har testat det både i samarbetsläge och i huvudspelet där lag tävlar mot varandra.

Först måste vi förklara lite grunder. Spelet är smart förpackat där själva ”maskinen” som är i huvudfokus för spelet packas upp och sätts på högkant i spellådan. Spellådan skickas sedan runt under spelets gång och i den finns poängräkning och alla spelkort. 


Spelkorten består av två motsatsord, exempelvis het - kall, bästa superhjälteegenskap - sämsta superhjälteegenskap, sexigaste djuret - osexigaste djuret och det finns förstås många fler varianter.

”Maskinen” består av en lucka som täcker för tavlan, tavlan i sin tur består av en träffyta som slumpas var den hamnar på tavlan inför varje omgång. Träffytan är graderad från 2 poäng i ytterkanterna sedan 3 och sedan 4 i mitten, medan det finns en cirka 75 procent stor yta som inte ger någon poäng. 

Spelet går ut på att en i laget utses att vara ett ”Medium” per runda. Denne spelare tar fram ett kort, där två motsatsord står. Vi säger ”Hett - kallt” 

Sedan slumpar ”Mediumet” fram vart träffområdet hamnar på tavlan genom att med stängd lucka på ”maskinen” och vrida hjulet. Sedan tittar ”Mediumet” var träffytan hamnade. Låt säga att träffytan hamnade cirka 30 procent in på ytan som alltså är en halvcirkel.



Då kommer vi till spelets huvudmoment. ”Mediumet”  ska med ett ord eller en kort fras (cirka fem ord som mest) förklara var träffytan hamnade på tavlan. 


I vårt exempel var motsatsorden ”hett - kallt”. ”Mediumet” tänker: solens yta är maximalt hett, att lava kanske är ett bra ord för att beskriva vart träffytan under luckan befinner sig. Hon säger ”lava”… 

Då är det upp till lagmedlemmarna att diskutera och tolka var träffytan befinner sig under den täckande luckan, och fundera på vilka referensramar ”Mediumet” har. Någon kanske uttrycker att ”lava är ju jättehett, mätaren måste vara helt åt vänster, helt åt hett”, någon annan tar upp att solen är mycket varmare och att ”Mediumet” såklart skulle nämnt solens yta om mätaren skulle vara på max, och att den antagligen är lite svalare. 


Hur nära mitten kan du leda dina medtävlare med en enkel fras? Motsatsorden hett - svalt, vad skulle du sagt för att dina motståndare skulle satt nålen mitt i prick?


Diskussionen pågår ett tag och spelaran kommer överens om vart de ska föra resultatpinnen. När de gissat klart får motståndarlaget gissa på om fyra poängs ytan befinner sig till vänster eller höger om hur resultatpinnen placerats. Får de rätt utdelas en bonuspoäng. 

Resultatet visas genom att luckan dras bort och laget lyckades i det här exemplet placera resultatpinnen på 2 poäng.

Detta är svårare att beskriva än det är att faktiskt spela. Vi fann att nya spelare som ansluter lätt kan förstå grundreglerna med bara några meningar och att någon visar hur det går till. Det tar max tre minuter att förstå, eller ett testord som demonstration. 


Detta är svårare att beskriva än det är att faktiskt spela. Vi fann att nya spelare som ansluter lätt kan förstå grundreglerna med bara några meningar och att någon visar hur det går till. Det tar max tre minuter att förstå, eller ett testord som demonstration. 

Wavelength kan kort förklaras som ett socialt spel där samtalet och utforskande av refernsramar är i huvudfokus. Det är utmanande att som ”Medium” försöka förmedla var träffytan hamnat utifrån orden ”skrovlig - len” eller ”luktar illa - luktar gott”. Vi fann att det i mycket handlade om att definiera både avgränsningen (kategorin eller arenan) samtidigt som ordet eller frasen skulle ha sin givna plats i det. 

Resonemanget inom laget om hur ”Mediumen” tänkt ledde ofta till skratt och när något lag lyckades pricka mitt i prick (vilket även leder till att de får fortsätta en omgång till) då både skrek och hurrade alla i rummet oavsett lag. 

Det är fascinerande om hur kommunikativa vi är som människor, hur ett ord som ”kaffe” får många att sätta nålen rätt på skalan ”beroendeframkallande - inte beroendeframkallande”. 

Wavelength är ett frågespel där kreativitet och logik belönas, där samtal och skratt alltid är nära.

Wavelength är ett frågespel där kreativitet och logik belönas, där samtal och skratt alltid är nära. Det blir gärna att någons resonemang leder till djupare samtal om hur de tänkte och vi som spelat spelet känner nog allihop att vi lärt känna varandra lite mer, trots att vi umgåtts i många år. 

Även om detta speltest kanske inte lyckades helt förmedla om det här spelet passar ert spelgäng eller familj, kan jag med enkelhet placera nålen helt åt höger på skalan ”1 - 5”.



Fler spel på Kuxa.se/spel