ICA Ugglebo - Onlinehandeln här för att stanna
Onlinehandeln fortsätter att attrahera kunder och utvecklas. Från och med 2023 har butiken tagit bort prisskillnaden mellan online och butik, som tidigare låg på 8%. Nu är det butikspriser även i nätbuiken. Istället har en plockavgift på 49 kronor införts, vilket gynnar dem som handlar mer.
– Hos många butiker är den avgiften 79 kronor, vi lyssnade på kunderna och valde att lägga oss lägre. Plockavgiften blir lägre än det tidigare prispåslaget om du handlar för strax över 600 kronor, berättar Julia Danberg, säljledare för online.
Onlinehandeln fortsätter att attrahera kunder och utvecklas. Från och med 2023 har butiken tagit bort prisskillnaden mellan online och butik, som tidigare låg på 8%. Nu är det butikspriser även i nätbuiken. Istället har en plockavgift på 49 kronor införts, vilket gynnar dem som handlar mer.
– Hos många butiker är den avgiften 79 kronor, vi lyssnade på kunderna och valde att lägga oss lägre. Plockavgiften blir lägre än det tidigare prispåslaget om du handlar för strax över 600 kronor, berättar Julia Danberg, säljledare för online.
En vanlig dag är de tre i personalen som jobbar med onlineförsäljningen, förutom Julia även Jessica Hedberg och Hanna Andersson.
– Är det mycket har vi även Kerstin Andersson till hjälp. Richard Vettergren kör ut varorna och även Jessica Karjula, som är försäljningschef, är involverad.
Om det är lugnt i onlineavdelningen hjälper personalen till där det behövs i butiken.
– Det finns alltid mycket att göra här, förklarar Julia.
ICA Ugglebo erbjuder att få varorna hemkörda inom Ockelbo kommun vid onlinehandel, till ett pris av 149 kronor (plockavgift 49 kr + hemleveransavgift 100 kr). Det är en tjänst som nyttjas av invånare som bor både nära och långt ifrån.
– Ja, det är ungefär 50/50, fastslår Julia. Det är lika vanligt att vi får beställningar från personer som bor ganska centralt som ute byarna.
Det finns inget maxantal på antal artiklar man kan handla och få hemkörda.
– Några gånger har vi haft beställningar med över 200 artiklar på en order, vilket är ungefär 20 påsar. Men det löser vi, till samma pris.
Julia trivs bra på onlineavdelningen.
– Jag började här med att jobba på fruktavdelningen hösten 2020, sen blev det timmar på onlinen också. Till slut fick jag välja var jag helst ville vara och då valde jag onlineavdelningen, förklarar Julia.
Hon berättar vidare att det blir relativt omfattande promenader i butiken under en vanlig arbetsdag. Personalen plockar varor i butiken, placerar i kylvaror i kylrummet och kompletterar beställningarna med restnoterade varor in i det sista.
– På en genomsnittlig dag går vi 11000 steg.
Bland andra nyheter inom ICA Ugglebos onlinehandel är en ny hemsida som tas i bruk inom tio dagar.
– Mer information går ut till kunderna via e-post. Många användare har redan migrerats till nya systemet, förklarar Julia.
Även om beställningarna inte ligger på samma nivå som de gjorde under pandemin är onlinehandeln alltjämt populär. Att sitta hemma och handla i lugnt och ro är en av fördelarna, en annan är tips på varor, tydliga rabatter och tillgången till inspirerande recept.
– Vi tar emot och hanterar ungefär 50 beställningar dagligen.
Kunderna kan boka en tid och handla ungefär fjorton dagar i förväg.
– Men kunden behöver komma ihåg att betala för varorna för att ha behålla tiden. Det går bra att fortsätta komplettera ordern genom att betala för flera varor efterhand.
– En bra minnesregel är att du alltid får en e-post bekräftelse vid köp, har du inte fått det har något gått snett. Eller så har mailet fastnat i skräpposten.