Ett besök hos Gästrike Bilskadecenter
Längs en liten slingrande grusväg i Vansbron i utkanten av Ockelbo tornar plötsligt Gästrike Bilskadecenters byggnad upp. Här har Ulf Söderström på ett eller annat vis bedrivit verksamhet sedan 1988. 2017 byggdes nuvarande byggnad som är 600 kvadratmeter stor och vid vårt besök välfylld med fordon som ska fixas.
– Jag gillar fortfarande jobbet. Det är hög press, men roligt, berättar Ulf som hunnit bli 60 år.
Ulf tar emot oss vid entrédisken och vi slår oss ner vid ett bord i väntsalen. Vi erbjuds en chokladpralin och ställer frågan om hur allt började.
– När jag gick ut skolan hade jag inte bra betyg, ville gå fordonslinjen men kom inte in.
Ulf fick istället genomgå en industrielsutbildning och när han tog examen hade han diverse jobb på industrierna i Ockelbo. Det där med att fixa bilar var mer en hobby.
– Men det var lågkonjunktur och svårt att få jobb. Jag valde att starta eget.
Så föddes Gästrike Bilskadecenter som tog sin början i en ombyggd ladugård 1988. Genom åren har mycket förändrats inom yrket. Ulf berättar att det var mer laga förut, idag byts det mesta ut. Billackeringen tar också mer tid, i och med att fordonen blir större och formerna mer komplexa.
– Det handlar mycket om krocksäkerhet, det är mycket vi inte får lov att laga.
Delarna har blivit dyrare och idag uppstår ofta situationer då bilarna inte lagas utan istället skrotas.
– Saker som airbags och liknande får kostnaderna att dra iväg. I kombination med halvförsäkring kan sådant bli en chock då självrisken inte täcker.
Ulf berättar att de flesta jobb de gör är försäkringsärenden och att det mesta kommer genom Länsförsäkringar och Dina försäkringar.
– 90% är försäkringsärenden. Men det är även vanligt att vi fixar till andra skador, då vi får in ett försäkringsärende.
Det menar Ulf är ett bra sätt att fixa skavanker lite billigare.
– Det uppstår alltid en kostnad för att komma igång, vi kan göra ett paketpris och spara på ställtid.
Skillnaderna i priser gör att färre och färre väljer att göra till exempel lackeringsarbeten med egen plånbok.
– När jag började kostade det kanske 3-4000 att lacka sidan på en bil. Idag räcker det inte med 20000.
I närområdet finns inga andra företag som bedriver samma verksamhet som Gästrike Bilskadecenter.
– Nej, det är Gävle, Sandviken eller Kilafors och Söderhamn som gäller annars.
Idag arbetar utöver Ulf även Mattias Andersson på firman. De har behov av att bli tre personer, berättar Ulf.
– Men det är svårt att hitta rätt person. Mattias är jätteduktig, han har rätt driv och öga för yrket.
Och det är just den där blicken Ulf menar att är det lilla extra. Att kunna jobba effektivt med väldigt hög lägstanivå och är ett absolut krav.
– Det finns en firma i Örebro som heter Consulting. De plockar ner alla bilmodeller och monterar ihop dem igen, det finns exakta tidsangivelser på hur lång tid allt ska ta – sen kanske det inte alltid stämmer, men vad gör man?
Då en skada uppstått utreds det mesta av Ulf, som skickar bilder till försäkringsbolagen.
– Det är väldigt ovanligt att en skadereglerare åker ut, även om det ibland är önskvärt. Man vill ju inte stöta sig med kunderna, menar Ulf.
– Att ha en hög kundnöjdhet är viktigt för mig, och det har vi också.
– Att ha en hög kundnöjdhet är viktigt för mig, och det har vi också.
Gästrike Bilskadecenter har genom åren alltid haft mycket jobb, men pandemin har varit kännbar för verksamheten och Ulf tycker fortfarande inte att det riktigt hämtat sig. Trenden att är fler som accepterar sina skavanker över att betala självrisken för att laga något.
– Meksidan har verkat öka under pandemin.
Ulf beräknar att de har ungefär 5-6 jobb i veckan i snitt. Han har noterat att det blivit allt vanligare med halvförsäkringar, även på nyare bilar. Något han har förståelse för i en ekonomi som blivit allt tuffare.
– Men jag rekommenderar att man har en helförsäkring, så att inte kostnaderna drar iväg då väl olyckan är framme.