Ockelbo centrums framtid - samtal med näringslivschefen
Kuxabladet har träffat näringslivschefen Mimmi Ekström och pratat om framtiden för Ockelbo centrum. Den senaste tiden har präglats av oro bland många kommuninvånare kring det flertal företag som senaste tiden, av olika anledningar, försvunnit från sina lokaler.
– Det är tufft läge nu, men vi ska inte dra ner någon rullgardin. Det finns mycket att vara stolta över, säger Mimmi.
I sin yrkesroll har Mimmi nära kontakt med företagare. Näringslivsenheten är en resurs för företag och blivande företag, en mötesplats för alla näringslivsfrågor, kan man säga.
– Finns det frågor eller funderingar vill jag att man kontaktar oss. Vi sätter samman företagare med rätt personer och är inblandade i det mesta. Vi svarar på allt mellan himmel och jord eller lotsar vidare till andra företagsfrämjare.
Mimmi uttrycker att hon tycker att hon har världens roligaste jobb.
Mimmi Ekström. Foto: Henrik Westberg, Kuxabladet
– Jag älskar Ockelbo och det ska banne mig bli bra. Det finns många människor med idéer och tankar kring hur man ska kunna utveckla Ockelbo, många fantastiska ambassadörer helt enkelt!
Mimmi önskar att många fler ska lyfta det som är bra med Ockelbo.
– Att tycka eller gnälla är enkelt, men vi behöver ha förståelse för varandras roller.
– Vi som bor och verkar i Ockelbo äger tillsammans platsens varumärke. Ett gott ord om platsen som bostadsort eller en delning på sociala medier av något positivt är ett sätt vi med små resurser stärka vår plats!
Centrala Ockelbo är en plats som är i ständig förändring.
– En tom lokal kan bli en driven företagares dröm. Någon som har en idé, gjort en affärsplan och vill satsa i Ockelbo!
Mimmi upplever i dialog med de lokala butikerna att många kunder verkar ha vaknat upp till följd av att ett par butiker nyligen stängt.
– Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete över var man handlar. Men det är viktigt att tänka till, lyfta blicken, se det lokala utbudet och köpa det man kan lokalt om det är möjligt. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.
– Butikerna har ganska bra koll på varandra, om du söker något – fråga dem.
Bland de synliga målen Mimmi har att luta sig mot i sitt arbete finns den årliga enkäten från Svenskt Näringsliv om företagsklimatet i Sveriges kommuner.
– Där ligger vi för närvarande på plats 77 av 290 och är bäst i länet.
– Vi hade tidigare som målsättning att nå topp 100, men kommunens målsättning de senaste åren är att nå topp 50 och fortsatt vara bästa kommun i länet. Det är med dialog och samverkan vi tillsammans blir bättre och vi finns här för företagen, avslutar Mimmi