ICA Ugglebo skyltar om - Nya elektroniska prisskyltar

Nu är det slutskyltat för personalen på ICA Ugglebo, i alla fall när det kommer till att byta hyllkants-prisskyltar på varor. Under slutet av april har det nya systemet med elektroniska skyltar installerats i butiken. En investering som leder till mer tid till personalen att göra andra sysslor, mindre pappersförbrukning och tydligare kommunikation med kunderna. Vi träffar Kenneth Bengtsson, mångårig medarbetare på ICA Ugglebo, och han berättar mer.

– Priserna justeras, upp och ner, i början av veckan. Då har vi skrivit ut nya skyltar och är det många ändringar, ibland är det uppåt tusen ändringar, då kan det ta några dagar innan hela butiken har gåtts igenom, säger Kenneth då vi står inne på ICA Ugglebo där de nya elektroniska skyltarna har monterats. 

Kenneth pekar och visar hur det nya systemet fungerar. Det är sensorer på skyltarna, som går på batterier som enligt uppgift ska räcka mellan 10-15 år, och i taket på utvalda platser sitter det hubbar som kommunicerar med skyltarna. 

– Vi kommer spara in mycket papper på det här, på det viset blir det bättre för miljön. Ibland har vi skrivit ut ark med tolv prislappar, för att sedan använda tre-fyra stycken. 

– Har vi läsk eller andra varor på olika platser i butiken kan det ibland blir att vi inte fått ut ändringar samtidigt och kunderna har blivit osäkra på vilket pris som gäller, det slipper vi nu. 

Skyltarna kommer i tre olika storlekar, förklarar Kenneth. En för hyllkant, en lite längre där det får plats med mer information och en större som bland annat kommer sitta i fruktavdelningen. 

När Kuxabladet besöker butiken är halva gjord och arbetet fortsätter under första veckan i maj. 

– Elektroniska skyltar var på gång redan 2007, berättar Kenneth. Men då var det väldigt nytt, nu kände styrelsen att tekniken var mogen och det var dags.

– Investeringen går på en miljon, men räknar vi arbetstid är det pengar som vi tjänat igen på bara några år, även om vi inte räknat exakt på det. 

Det här är ett led i att effektivisera arbetet i butiken och Kenneth menar att det kommer ge mer tid till annat. 

– Vi kommer ha tid att hitta hål i hyllorna och få bättre koll på sortimentet. 

Kenneth började sin karriär på ICA Ugglebo 1996. 

– Då gick man och beställde priser vara för vara. Det har hänt en hel del under de här åren. 

Vi frågar Kenneth om andra stora utvecklingssprång i butiken under alla år. 

– Ja, nu senast är det förstås självutcheckningen, sedan självklart online-handeln som vi fick igång så lägligt under pandemin. Med utbyggnaden för att hämta varor, som gjordes oktober, 2021. 

– Vi har även byggt ut butiken och förbättrat personalutrymmena under åren. 

Kenneth Bengtsson har jobbat på Ica sedan 1996 och sett butikens utveckling. De digitala prisskyltarna är en av många innovationer han hunnit med att se komma på plats. FOTO: Henrik Westberg

– Men jag minns första gången vi fick in färdiga pannkakor. Jag tänkte, det är väl enkelt att göra själv det kommer väl ingen köpa? Men det sålde, såklart. Likaså färdigskivad ost — det finns väl osthyvel. 

Kenneth berättar att även skurit och malt kött själv i butiken, det som idag kommer färdigpackat. 

– Men det var mycket färre kunder då, på 90-talet. Då omsatte vi ungefär 35 miljoner att jämföra med dagens 120 miljoner. 

Utvecklingen står inte still på ICA Ugglebo. 

– Vi är lika spända som alla andra. Nu hoppas vi att systemet går igång utan några bekymmer.